Miliardy na linie kolejowe. Do Warszawy pociąg pojedzie nawet 160 km/h

2016.11.22 19:15
Ponad 2,5 mld zł zostanie przeznaczone na inwestycje kolejowe w woj. podlaskim. Dzięki nim w ciągu kilku lat podróż do Warszawy pociągiem ma zostać skrócona nawet do 1,5 godz.
Miliardy na linie kolejowe. Do Warszawy pociąg pojedzie nawet 160 km/h
Fot: MN

W ramach CEF (Connecting Europe Facility), czyli nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej, PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymało 13 mld zł wsparcia na 17 inwestycji kolejowych w całej Polsce. Wśród nich znalazły się modernizacje odcinków z Białegostoku do Czyżewa i z Czyżewa do Sadownego, które są częścią planowej trasy Rail Baltica, łączącej m.in. Warszawę ze stolicą woj. podlaskiego, a szerzej Berlin z Helsinkami.

Do stolic dużo szybciej, ale nie w tej dekadzie

Dwa projekty z Podlaskiego będą kosztować łącznie ponad 2,35 mld, z czego 80% stanowi dofinansowanie z CEF. W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew m.in. ma zostać zmodernizowanych 35 km linii kolejowej. Przebudowane zostaną też 3 mosty, 11 przepustów, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Przedstawiciele PKP wierzą, że prace nad tym odcinku rozpoczną się w okolicach maja przyszłego roku. Obecnie trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę.

- Trwa drugi etap tego przetargu, mamy już wydane cztery pozwolenia na budowę, brakuje jeszcze jednego, które powinniśmy dostać w grudniu. Do marca-kwietnia powinniśmy mieć już podpisaną umowę z wykonawcą – mówi Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora regionu centralnego PKP PLK.

Natomiast na odcinku z Sadownego do Białegostoku prace mają się rozpocząć w drugiej połowie 2018 r. Obejmują one zmodernizowanie 71 km linii kolejowej oraz 2 wiaduktów. Wybudowane także zostaną 3 skrzyżowania dwupoziomowe i cztery przejścia pod torami. Stworzony ma zostać także przystanek Białystok Słoneczny Stok, jednak nieznana jest jeszcze jego dokładna lokalizacja.

Docelowo pociągi osobowe po trasie Rail Baltica mają jeździć z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe do 120 km/h. Podróż koleją do Warszawy ma skrócić się nawet do 1,5 godz. Jednak przewidziany koniec modernizacji całej trasy to dopiero rok 2021.

W trzecim rozdaniu środków z CEF, które zostanie rozstrzygnięte w następnym roku, PKP PLK chce się starać o pieniądze na modernizację odcinka z Białegostoku do Suwałk i dalej do granicy państwa z Litwą.

Zapasówkami dłużej, ale wcześniej

Zanim jednak pracę nad trasą Rail Baltica w ogóle ruszą, odnowione zostaną trasy kolejowe, które na czas remontów z Sadownego do Białegostoku będą stanowiły funkcje linii zapasowych. Chodzi dokładnie o trasy Łapy - Śniadowo - Ostrołęka, Białystok - Czeremcha i Czeremcha - Siedlce, które będą kosztować około 250 mln zł.

- To też jest pewien element dla sprawnego prowadzenia ruchu pociągów. Po to, żebyśmy mogli w miarę bez zakłóceń prowadzić ruch pociągów, musimy również przygotować linie, po których będziemy jeździć w trakcie tych robót, ze szczególnym uwzględnieniem Czyżew - Białystok – mówi Krzysztof Pietras.

Czas przejazdu do Warszawy pociągami po trasach zapasowych może wydłużyć się o około 30-40 min, czyli do około 3 godz.

Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl

987 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39