Lotnisko na Krywlanach w 2017 r. Jest pierwszy krok do jego budowy

2015.02.02 00:00
Władze miasta oraz przedstawiciele z Aeroklubu Polskiego podpisali list intencyjny, który pozwoli na przekształcenie Krywlan z lotniska sportowego w lotnisko użytku publicznego.
Lotnisko na Krywlanach w 2017 r. Jest pierwszy krok do jego budowy
Fot: ESD
List intencyjny ws. lotniska na Krywlanach podpisują Tadeusz Truskolaski i Włodzimierz Skalik

Lotnisko w 2017 r.

- Ten list intencyjny daje możliwości do działania - tłumaczył tuż po podpisaniu dokumentu prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.

Zawarte w poniedziałek (2.02) porozumienie zakłada, że większa część działań inwestycyjnych będzie leżała po stronie miasta. Magistrat ma przygotować plan miejscowy oraz zabezpieczyć pieniądze w budżecie.

- Do tych pierwszych prac będziemy przystępować niezwłocznie - deklaruje prezydent.

W tym czasie Aeroklub Polski przystąpi do zmiany statusu lotniska z użytku wyłącznego na lotnisko użytku publicznego. Zgodę na to powinien uzyskać w ciągu najbliższych 9 miesięcy. Następnie miasto ogłosi przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego lotniska. Potem zostanie wykonane ogrodzenie terenu i ogłoszony przetarg na dokumentację. Gdy ta będzie gotowa, rozpoczną się prace budowlane. Obejmą one odwodnienie pola wzlotów i utwardzenie pasa startowego o długości 1350 m. Najpóźniej 9 miesięcy po oddaniu do użytku drogi startowej, Aeroklub powinien uzyskać zezwolenia i decyzje konieczne do wpisania lotniska Krywlany w rejestrze lotnisk cywilnych.

Jak informuje prezydent miasta, budowa ma trwać w latach 2016-2017. Z lotniska, z uwagi na czas potrzebny na certyfikację, będzie można korzystać w 2017 r.

Tylko dla małych samolotów

Krywlany będą nowym typem lotniska - o tzw. ograniczonej certyfikacji.

- To będzie pierwsze tego typu lotnisko w oparciu o nowe rozwiązania prawne - informuje Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego. - W ciągu 5-10 lat może powstać 20 takich lotnisk w Polsce.

W porównaniu z lotniskami podlegającymi "pełnej" certyfikacji, wymagania dla tych o ograniczonej certyfikacji są łagodniejsze, podobne do wymagań stawianym lotniskom użytku wyłącznego. Dla Krywlan zostaną określone rodzaje lotów, jakie mogą być na nim wykonywane, czas, w jakim mogą być obsługiwane samoloty oraz typy maszyn, jakie będą mogły tam lądować i startować.

- To model minimum nakładów, maksimum korzyści - ocenia Sulik.
Jak tłumaczy, z lotniska polecimy do każdego z państw Schengen, czyli tam, gdzie nie jest potrzebna odprawa celno-paszportowa. Z Białegostoku dostaniemy się do dużych hubów lotniczych (np. takich jak Londyn), skąd będzie można kontynuować podróż do wszystkich zakątków świata.
- Pierwsze podejście to loty samolotów dyspozycyjnych, związanych z działalnością gospodarczą, publiczną i turystyką lotniczą - prognozuje.

Prezes Aeroklubu Polskiego powiedział też, że "w przyszłości będzie można mówić o lotach poza Schengen". Będzie to się wiązało z utworzeniem punktu kontroli celno-paszportowej.

W Białymstoku będą mogły startować zarówno samoloty z napędem śmigłowym, jak i odrzutowym. Chodzi tu o maszyny do 30 pasażerów, ewentualnie o większej pojemności, ale wówczas lecące na krótkie dystanse.

Niewykluczony rozwój

Gdy lotnisko powstanie, jego prowadzeniem zajmie się Aeroklub Polski (w tej chwili zarządza siecią 30 lotnisk) we współpracy z Aeroklubem Białostockim.

- To nie zamyka porozumień uruchomienia jakiejś linii, ale to już kwestie miedzy przewoźnikiem a samorządem - o ewentualnych lotach rejsowych mówi Truskolaski.

Lotnisko lokalne w Białymstoku będą wspierać władze wojewódzkie, które nie podołały budowie portu regionalnego.
- Dla mnie było utopią budowanie lotniska regionalnego w ostatniej chwili - mówi marszałek Mieczysław Baszko. Dodał, że wraz z końcem wyborów zapał dla tej inwestycji zmalał, a on sam zawsze był za budową lotniska w Białymstoku.
Baszko zadeklarował przy tym "wszelką pomoc przy budowie, także pomoc finansową".

Szacuje się, że koszt budowy lotniska na Krywlanach sięgnie 20 mln zł.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

2007 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39