Nie jest niespodzianką fakt, że Polacy narzekają na słabe perspektywy pracy i oferty zatrudnienia nieodpowiadające ich kwalifikacjom. Z drugiej strony dzisiejsze realia wymagają od pracowników ciągłego dokształcania się, operatywności, a często całkowitego przebranżowienia. Umożliwiają to liczne kursy i szkolenia, które dzięki pieniądzom z Unii stały się bardziej dostępne i popularne. Często jednak jakość szkoleń jest daleka od wysokiej, a ich przydatności możemy nigdy nie sprawdzić.
Ponad 1/3 Polaków dokształca się na kursach. Często dość osobliwych
Według badania PARP "Bilans Kapitału Ludzkiego", 36 proc. Polaków podnosi swoje kompetencje zawodowe, z czego 15 proc. dokształca się na nieobowiązkowych kursach. Z analiz naszego portalu wynika, że najchętniej podejmowane są szkolenia zawodowe dla poszczególnych branż, szkolenia dla pracowników firm, kursy biznesowe, komputerowe oraz językowe. Jest także coraz więcej ofert szkoleń z wąskich, a często nietypowych dziedzin. Oferty zamieszczane są głównie na portalach specjalizujących się w ogłoszeniach lokalnych, jak BiałystokOnline.pl czy Tablica.pl.
Coraz częściej zamieszczane są ogłoszenia oferujące nietypowe propozycje, jak kurs groomerski (strzyżenie zwierząt), bodyguarding, kursy rozwoju osobistego(w tym popularne kursy podrywania kobiet) czy medycyny niekonwencjonalnej (akupunktura, kurs reiki, masażu chińskiego i inne).
Gotowy przepis na sukces, który nie nadchodzi
Wciąż dużo jest kursów oferujących recepty na zawodowy sukces. Takie szkolenia reklamują się hasłami typu "Jak opuścić korporację i rozwinąć własny biznes?" czy "Przepis na biznes, czyli jak założyć własny żłobek?". Ich koszt zamyka się w granicach 1000 zł, jednak przy odrobinie wysiłku udaje się znaleźć podobne kursy, w których uczestnictwo jest zupełnie darmowe.
Decydując się na szkolenie i płacąc często niemałe pieniądze, warto upewnić się, że dokonujemy trafnego wyboru. W pierwszej kolejności należy brać pod uwagę renomę firmy i cenę usługi. Jak przestrzega Ireneusz Górecki, Prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych – Dużym problemem szkoleń na rynku polskim jest oferowanie usług "szkoleniopodobnych", prowadzonych przez niewykwalifikowanych trenerów, za pomocą metod i materiałów, którym daleko do profesjonalizmu. Takie szkolenia łatwo rozpoznać – są tańsze niż standardowe oferty rynkowe. Pamiętajmy także, że szkolenie jest wtedy efektywne, kiedy odpowiada rzeczywiście na zapotrzebowanie odbiorcy. Takie szkolenia zwykło się określać szkoleniami szytymi na miarę.
joanna.k@bialystokonline.pl