Ostatnia część Trasy Generalskiej
Rozpoczęta w ubiegłym, a kontynuowana w tym roku ogromna inwestycja to przebudowa ul. Gen. Kleeberga. Powstaje ona w takim samym standardzie, jak zmodernizowane w ostatnich latach inne ulice tworzące Trasę Generalską: Maczka, Andersa, Sosabowskiego i Sulika.
Ul. Gen. Kleeberga, na odcinku od ul. Przędzalnianej do torów klejowych, obejmie dwie estakady - nad skrzyżowaniami z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i Szosą Ełcką oraz z ul. Przędzalnianą i ul. Kołłątaja. Wzdłuż będzie również ścieżka rowerowa. Wszystkie te roboty wykonuje firma Strabag.
- Mimo początkowych opóźnień, wykonawca je nadrobił. W listopadzie powinniśmy już tamtędy jechać - informuje Elżbieta Zawadzka, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku.
W tej chwili najintensywniej pracują robotnicy na wlocie przy ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Pracownicy zajęli się kanałem deszczowym i rondem, uzbrojenie podtrzymujące estakadę jest kończone, trwają roboty betonowe. Ruch odbywa się tam już po nowo wybudowanej nitce. Z kolei najbardziej zaawansowane prace są na odcinku bliżej wylotu na Warszawę. Tam już zakończono wszystkie roboty betonowe, trwa układanie chodników i ustawianie ekranów akustycznych.
- Gdy ruch zostanie przełożony na estakady, wtedy będą prowadzone roboty poniżej - zapowiada Zawadzka. Prawdopodobnie będzie to w sierpniu, może we wrześniu.
Koszt przebudowy ul. Kleeberga to niemal 107 mln zł, 64 mln zł z tej kwoty pokryły środki unijne. Do 2017 r. ma być zbudowany też fragment ul. Gen. Kleeberga, który połączy się z drogą ekspresową nr 8 w kierunku Warszawy.
Dwujezdniowa Wierzbowa
Krócej, bo od lutego, jest remontowana ul. Wierzbowa. Zakres robót obejmie tam budowę ponad kilometra jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Każdy z nich będzie miał od 3,25 do 3,5 metra szerokości. Po obu stronach powstają też chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe i zjazdy.
Jak zapewnia magistrat, tu również wszystko idzie zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem. Nie ma żadnych przesłanek, by przypuszczać, że ulica nie zostanie oddana w terminie, czyli w październiku.
- Na Wierzbowej w najbliższy poniedziałek ruch zostanie skierowany na odcinek nowo wybudowanej jezdni - uprzedza Elżbieta Zawadzka.
Ruch w obu kierunkach odbywać się będzie jezdnią od strony parku. Zmiana organizacji ruchu ma obowiązywać do połowy września.
Prace - warte 9,8 mln zł - wykonuje tam Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów z Białegostoku.
Konstytucji 3 maja prawdziwą aleją
Ostatnia z dużych inwestycji to przebudowa al. Konstytucji 3 Maja. Jednojezdniowa droga do tej pory aleją była tylko z nazwy. Wąska ulica, obsługująca m.in. cmentarz często była zakorkowana. To się zmieni już we wrześniu - wiceszefowa Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich potwierdziła, że wszystkie prace przebiegają tam terminowo.
Na odcinku od ul. Swobodnej do ul. Antoniuk Fabryczny docelowo będziemy jeździć 2 jezdniami po 2 pasy ruchu. Po obu stronach będą chodniki, asfaltowe ścieżki rowerowe, parkingi, a w okolicach cmentarza miejsca postojowe dla autobusów i taksówek. Na skrzyżowaniu z ul. Studzienną zostanie poszerzony wlot tej ulicy i ustawiona sygnalizacja świetlna. Wszystko to z uwagi na planowane puszczenie tamtędy autobusów miejskich i utworzenie busbasa.
Na al. Konstytucji 3 Maja do tej pory wykonano wszystkie prace związane z uzbrojeniem oraz wylano warstwy wiążące na obu jezdniach.
- Pozostały duże prace związane z chodnikami, kończone są roboty przy wylotach ulic Berlinga i Swobodnej - powiedziała Zawadzka.
Pozostanie też jeszcze wylanie warstwy ścieralnej asfaltu, wykonanie parkingu przy cmentarzu oraz ustawienie sygnalizacji świetlnej.
Pracami zajmuje się tam Unibep z Bielska Podlaskiego. Miasto zapłaci firmie 7,73 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl