W ostatnim czasie co chwilę słychać informacje o postępach przy pracach nad trasą Via Baltica. Często są to jeszcze prace papierkowe, takie jak rozstrzygnięcie przetargu, ale najważniejsze, że coś się dzieje.
- Właśnie podpisano umowy na projekt i budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko, co oznacza, że cały niemal 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska jest już w fazie realizacji. Obwodnica Suwałk od lutego tego roku jest w budowie, a odcinek do Budziska od dzisiaj na etapie przygotowania materiałów do zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W realizacji – także w systemie "Projektuj i buduj" - jest również druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna – informuje Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA.
Zgodnie z podpisaną umową, włoski wykonawca Impresa Pizzarotti ma 31 miesięcy na realizację zadania z wyłączeniem okresów zimowych w fazie budowy. Najpierw projekt i uzyskanie ZRID – 15 miesięcy i 16 miesięcy na realizację. Fizycznie budowa powinna ruszyć w jesienią 2018 r. a zakończyć się latem 2020 r.
Odcinek ma 24,2 km. Przewidziano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne, a także dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Wartość podpisanego kontraktu to ponad 605 mln zł.
Pozostała część Via Baltici – od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa - znajduje się w fazie postępowań przetargowych. Wydano zgodę na II etap przetargu dla odcinka Szczuczyn – Raczki, który jest realizowany przez GDDKiA w Olsztynie. Z kolei na podlaskich odcinkach S61 od Ostrowi do Szczuczyna stopniowo wyłaniani są już wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl