Już w sobotę (20 lipca) odbędzie się XI edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej. Festiwal, będący jednym ze stałych punktów w rocznym programie działań kulturotwórczych Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku, nawiązuje do postaci Donatorki otwartego w 1992 roku monograficznego muzeum rodu artystów z Wilna. Pianistkę uznaje się za jedną z prekursorek grania na instrumentach historycznych w Polsce. Trafienie do Galerii w 1994 roku klawesynu Julitty Sleńdzińskiej rozpoczęło regularne prezentowanie muzyki na instrumentach dawnych. Instrument firmy Zuckermann w latach 80. był jednym z pierwszych dostępnych w kraju tzw. "kopii" instrumentu historycznego.
Nowy "nick-name" festiwalu
Z okazji XI edycji wydarzenie otrzymało dodatkową, alternatywną nazwę: Julliet EM Festival (Julliet Early Music Festival). Pełni ona funkcję "nick-name'u". Słowo "Julliet", wzięte z utworu klawesynowego "La Julliet" (13èm Ordre, III księga Pièces de Clavecin Françoisa Couperina), nawiązuje do Julitty - klawesynistki, a także lipca, w którym zaczyna się Festiwal, a jego Patronka świętuje urodziny.
Dyrektorem artystycznym i twórcą koncepcji Festiwalu od pierwszej edycji (2009) jest Anna Urszula Kucharska. Klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, specjalista w dziedzinie Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego. Występowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Włoszech. Od września 2006 roku jest pracownikiem ZPOSM nr 3 im. G. Bacewicz (Warszawa), gdzie prowadzi zajęcia klawesynu, basso continuo, zespołu kameralnego oraz prelekcje na temat zagadnień wykonawczych muzyki dawnej. Od 2016 roku współpracuje również ze ZSM im. J. Paderewskiego w Białymstoku. Jest także wykładowcą LKMMD Bednarska.
Archetyp, idiom i eksperyment
Ideą przewodnią XI edycji jest relacja pomiędzy tradycją a kreatywnością w Wykonawstwie Historycznie Poinformowanym, a także w samej stylistyce XVI, XVII i XVIII wieku. Organizatorzy proponują spojrzeć na muzykę dawną poprzez pryzmat trzech kategorii:
- archetypów obecnych w odniesieniach literackich inspirujących tematykę kompozycji,
- idiomów kształtujących formy muzyczne oraz stylistykę poszczególnych instrumentów,
- eksperymentu – kategorii niezbędnej w znajdowaniu nowych środków wyrazu, technik kompozytorskich i kryteriów estetycznych, ale także w samym procesie rekonstrukcji dawnych praktyk wykonawczych.
Impreza startuje o godz. 19.00 w sali koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej. XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej rozpocznie przedpremierowe wykonanie spektaklu "Metamorfozy: Kot w butach" – balet barokowy wg. Baśni Ch. Perrault'a.
Program i więcej informacji: XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
Portal BiałystokOnline patronuje wydarzeniu.
24@bialystokonline.pl