W Uhowie nad Narwią, na modernizowanej trasie Czyżew - Białystok, postępują prace przy budowie pierwszego z dwóch mostów kolejowych.
- Gotowe jest pierwsze przęsło przeprawy. Specjalistyczne ekipy kontynuują montaż pozostałej części konstrukcji, która wraz z postępem prac będzie nasuwana w kierunku drugiego brzegu. Dotychczas na miejscu wykorzystano już około 1 000 ton stali. Równolegle trwają roboty przy budowie nowej podpory pośrodku obiektu oraz przyczółków na brzegach. Na czas prac pozostawiono podpory starego mostu, które są wykorzystywane przy nasuwaniu konstrukcji. Na miejscu pracuje prawie 50 osób - podlicza Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przeprawa na Narwi będzie miała konstrukcję kratownicową, złożoną z dwóch stalowych mostów (po jednym na każdy tor) osadzonych na wspólnych przyczółkach i żelbetowej podporze. Jeden gotowy most będzie ważył 1 400 ton.
Blisko 200-metrowy obiekt umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś.
Jak zapowiada Tomasz Łotowski, po etapie nasuwania, gotowa konstrukcja pierwszego mostu zostanie przesunięta w bok, tak aby zrobić miejsce pod budowę następnego. W ten sposób możliwe będzie wykonanie obu mostów na tym samym placu budowy.
Finisz prac planowany jest na 2023 r. Inwestycja będzie kosztować 46 mln zł.
Obecnie ruch pociągów na linii Warszawa – Białystok odbywa się po jednym ze starych mostów.
Poza przeprawą w Uhowie, w ramach modernizacji odcinka Czyżew – Białystok PLK przebudują łącznie 10 mostów kolejowych. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
ewelina.s@bialystokonline.pl