Przetarg na świadczenie tych usług został ogłoszony 13 lutego. Zarząd Województwa zaplanował dofinansowanie przewozów pasażerskich kwotą 31 mln zł w ciągu dwóch lat, z której 29 mln zł przeznaczono na organizację przewozów przez nasze województwo, a 2 mln zł przez województwo warmińsko-mazurskie (chodzi o trasę Białystok-Grajewo). Jako minimalną pracę przewozową za kwotę 29 mln zł wyznaczono 938 417 pociągo-kilometrów rocznie. Oznacza to, że wraz z linią Białystok – Ełk ilość pociągo–kilometrów pozostanie na obecnym poziomie.
W dniu 7 marca otwarte zostały oferty przewoźników. Okazało się, że chęć prowadzenia przewozów osób na trasach regionalnych wyraziły dwa podmioty.
- Przewozy Regionalne sp. z o.o. określiły wysokość oczekiwanych dopłat do pociągo–kilometra na 17,92 zł i zobowiązały się do pracy przewozowej w wysokości 952 735 pociągo–kilometrów rocznie. Druga ze spółek zgłoszonych do przetargu - PKP Intercity S.A. skalkulowała dofinansowanie na 19,57 zł do pociągo-kilometra i wyraziły gotowość zrealizowania 943 076 pociągo–kilometrów.
Obydwie oferty przekraczają wartości zakładane w przetargu. Zarząd Województwa uznał, że korzystniejszą ofertę przedstawiła spółka Przewozy Regionalne. Żeby powierzyć temu podmiotowi świadczenie usług, Zarząd musi znaleźć kolejne 6 mln zł w budżecie województwa.
Marszałkowie podjęli decyzję o zwiększeniu wydatków w Wieloletniej Prognozie Finansowej o kwotę 3 mln zł w roku 2015 i tyleż samo w roku 2016. Dzięki temu dopłaty województwa do transportu osób na trasach regionalnych wyniosą po 18,5 mln zł rocznie. Jest to znaczny wzrost w stosunku do 15,5 mln zł rocznie, wydawanych przez Zarząd Województwa w latach 2013 i 2014.
ewelina.s@bialystokonline.pl