Jest okazja i czas, by świętować
6 marca - zgodnie z kalendarzem świąt nietypowych - jest obchodzony Dzień Doceniania Pracownika. Warto zatem sprawić, by poczuł się on wyjątkowo, co z pewnością nie tylko wpłynie korzystnie na atmosferę w firmie, ale też przyczyni się do wzrostu motywacji oraz chęci do wypełniania swoich obowiązków.
To święto największą popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, jednak powoli dociera również do Polski. Co prawda o swoim zespole warto pamiętać każdego dnia, ale czemu nie wykorzystać tego pretekstu do dyskusji o tym, czego tak naprawdę pracownicy oczekują. Tym tematem zajęła się firma SW Research na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, która przeprowadziła badanie "Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych".
Jakie benefity są atrakcyjne dla pracowników
Nie ma wątpliwości, że zadowolony i zmotywowany zespół ma wpływ nie tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale także na zadowolenie klientów. Budowanie zaufania zespołu i zacieśnianie jego więzi z firmą to długotrwały proces, dlatego warto skorzystać z podpowiedzi zawartych w rynkowych opracowaniach i raportach.
Okazuje się, że 40% respondentów przyznaje, że ich motywację podniesie czas pracy. Jak wynika z badania, istnieją jeszcze dwa istotne czynniki wpływające na zaangażowanie pracowników. Są to dostęp do zdrowych przekąsek, na który wskazało 34 proc. ankietowanych oraz możliwość zjedzenia posiłku w pracy, co deklaruje prawie 30 proc. respondentów. Wygląda na to, że zdrowy styl życia ma dla nich coraz większe znaczenie. Warto zatem im w tym pomóc, oferując rozwiązania, dzięki którym poczują się lepiej i będą bardziej zmotywowani do pracy.
- Dzień Doceniania Pracownika stanowi doskonałą okazję do rozmowy na temat rynku benefitów pozapłacowych oraz metod motywowania zespołu. Pracownicy i ich zadowolenie to zagadnienie na tyle istotne, że zostało przeanalizowane w naszym najnowszym raporcie "Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych". To swoisty przewodnik dla dyrektorów firm oraz działów HR, dzięki któremu mogą wyjść naprzeciw oczekiwaniom swojego zespołu i zaoferować im to, czego najbardziej potrzebują – mówi Anna Młynarczyk, Product Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Tego lepiej, by pracodawca nie robił
Trzeba uważać, aby działania nie przyniosły efektu odwrotnego do zamierzonego. Wyniki badania "Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych" pokazują, że pracowników rozpraszają głównie czynniki takie jak ogólny hałas (41 proc.), niedostosowana temperatura pomieszczenia (36 proc.) czy jego niewłaściwe oświetlenie (25 proc.). Warto zatem zadbać o dostosowanie przestrzeni biurowej do potrzeb członków zespołu.
Innym aspektem, który wpływa negatywnie na zaangażowanie pracowników jest brak czasu na zjedzenie posiłku. Ten problem wskazało ponad 30 proc. respondentów. Wspomniane odpowiedzi wyraźnie pokazują, że dbanie o zdrowie i dietę stanowią istotny aspekt życia pracowników. Dyrektorzy firm i szefowie działów HR, planując budżet, powinni więc przykładać do tych zagadnień większą wagę. Wszystko to przełoży się na zbudowanie zespołu nie tylko zmotywowanego, ale także czującego więź z firmą.
ewa.r@bialystokonline.pl