"Doktor Żywago" do muzyki Lucy Simon wyreżyserował Jakub Szydłowski. Do Nagród Teatralnych Nagród Muzycznych nominowani zostali: Anna Chadaj, Mariusz Napierała i Agnieszka Przekupień.
Anna Chadaj stworzyła niezwykłą kolekcję ponad 500 kostiumów do "Doktora Żywago". Najważniejszym odniesieniem przy projektowaniu kostiumów były dla projektantki libretto i charakterystyka postaci. Autorka kostiumów niezwykle wnikliwie zapoznała się z wcześniejszymi realizacjami i poszukiwała oryginalnych rzeczy z epoki oraz inspiracji do odtworzenia tamtej rzeczywistości. Najbardziej problematycznym zadaniem przy projektowaniu kostiumów do "Doktora Żywago" było zaprojektowanie mundurów, aby możliwie najlepiej rozpoznać i odtworzyć w strojach obowiązującą wówczas hierarchię wojskową.
Materiałów na kostiumy Anna Chadaj szukała w magazynach oper i na wyprzedaży Wytwórni Filmów w Łodzi, gdzie znalazła m.in. płaszcze z II wojny światowej, które po niezwykle zręcznym przetworzeniu udają te z czasów rewolucji. Duża część kostiumów uszyta została przez najlepszych krawców w Polsce: przez krawców z opery w Łodzi i we Wrocławiu, Teatru Polskiego.
Z kolei Mariusz Napierała jest autorem scenografii do musicalu. Scenograf w pełni wykorzystał możliwości techniczne drugiej co do wielkości sceny w Polsce, by pokazać rozmach opowieści. Akcja "Doktora Żywago" rozpoczyna się w 1905 r., kiedy umiera matka Jurija Żywagi, a Rosja walczy z Japonią. Oglądamy strajk na kolei w Moskwie i rosnący społeczny niepokój. Krwawe żniwo zbiera I wojna światowa. Walka na froncie, umierający żołnierze - to jedne z najmocniejszych scen produkcji. Bogactwo zapadni, przemieszczających się platform pozwoliło stworzyć fantastyczne sceny - w tym moskiewski dworzec z jego peronami (niesamowite wrażenie robi przejście Żywago między nimi), pełen niepokoju las - pole działania rozpasanych, wpół zdziczałych partyzantów, podziemne wnętrza szpitalnej pralni czy stację w Juriatinie, na którą wjeżdża pociąg.
Wreszcie Agnieszka Przekupień - obdarzona dźwięcznym, silnym, przejmującym głosem o potężnej skali intonacyjnej, migocącej barwami emocji - stworzyła niepowtarzalną postać Lary. Przekupień doskonale łączy zdolności wokalne i aktorskie. Jej postać Lary budują zarówno wspaniałe solowe partie wokalne, jak i duety (z Komarowskim, Żywago, Tonią).
anna.d@bialystokonline.pl