Do 31 stycznia niektóre firmy muszą złożyć ZUS IWA za 2024 rok. Informacje w nim zawarte będą podstawą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy (rozpocznie się w kwietniu i potrwa do marca 2026 r.).
Dokumenty muszą złożyć przedsiębiorcy, którzy:
- byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek do ubezpieczenia
wypadkowego od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. i co najmniej jeden dzień w
styczniu 2025 r.,
- zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w ubiegłym roku średnio co najmniej
10 osób w miesiącu,
- na dzień 31 grudnia 2024 roku byli wpisani do rejestru REGON.
- W dokumencie ZUS IWA należy zamieścić informacje dotyczące rodzaju działalności gospodarczej według PKD, liczby ubezpieczonych oraz liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Ponadto konieczne jest uwzględnienie danych dotyczących ilości osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy, w tym wypadkach śmiertelnych i ciężkich, które miały miejsce w roku, za który składana jest IWA, czyli w 2024 . Na podstawie tych informacji ustalana jest wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, którą płatnik będzie zobowiązany opłacić przez kolejny rok składkowy, tj. od 1 kwietnia 2025 roku do 31 marca 2026 roku – wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim.
Płatnik składek, który musi złożyć ZUS IWA, powinien to zrobić w takiej samej formie, w jakiej składa dokumenty ubezpieczeniowe (i te zgłoszeniowe, i te rozliczeniowe). Oznacza to więc, że jeśli przedsiębiorca wysyła dokumenty drogą elektroniczną, również ZUS IWA powinien przesłać w ten sposób. W przypadku przekazywania dokumentów w formie papierowej ZUS IWA należy złożyć w wersji papierowej.
24@bialystokonline.pl