Będą opóźnienia?
Panująca obecnie sytuacja, wywołana zagrożeniem zakażeniem koronawirusem, jest trudna dla wielu, również jeśli chodzi o sytuację finansową różnych sektorów oraz ich funkcjonowanie.
Wiadomo jednak, że pomimo ograniczeń wynikających z zaleceń służb sanitarnych w związku z koronawirusem, w tym zaprzestania bezpośredniego kontaktu z klientami, placówki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na bieżąco dokonują wypłaty świadczeń. To ważna informacja nie tylko dla emerytów i rencistów.
– Bezpieczne są również wypłaty dodatkowych świadczeń, czyli tzw. "trzynastek". Ponad 200 tysięcy osób w województwie podlaskim otrzyma taką gratyfikację. "Trzynastki" będą wypłacane z urzędu, nie trzeba będzie składać żadnego wniosków. Większość osób otrzyma je wraz z kwietniową emeryturą lub rentą. Zostanie ono wypłacone tym osobom, które na dzień 31 marca 2020 roku miały ustalone prawo do świadczeń wymienionych w ustawie – pod warunkiem, że je pobierały – informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych województwa podlaskiego.
Co z pozostałymi świadczeniami?
Zakład na bieżąco wypłaca nie tylko emerytury i renty, ale również inne świadczenia, w tym między innymi zasiłek pogrzebowy, opiekuńczy czy chorobowy. Bez zakłóceń ZUS wypłaca także zwaloryzowane emerytury i renty.
Osoby ubiegające się o rentę po raz pierwszy lub o jej przedłużenie i chcą uzyskać informację dotyczącą badań lekarskich, jak również wyjazdów na rehabilitację leczniczą, mogą skontaktować się telefonicznie pod numerem 22 290 87 03, gdzie pracownicy Zakładu odpowiadają na pytania w ważnych dla nich sprawach. Korzystając z numerów (85) 748 66 01 lub (85) 748 64 13, nastąpi bezpośrednie połączenie z Oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, gdzie można uzyskać informacje dotyczące emerytur i rent.
Nowe numery do ZUS-u oraz infolinia
Przypominamy również, że w ostatnich dniach ZUS uruchomił dodatkowe numery telefonów, pod którymi dyżurujący urzędnicy odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Linie są otwarte w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00.
Dzwoniąc pod numer telefonu 22 290 87 01, każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także na temat obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.
Drugi uruchomiony numer telefonu to 22 290 87 02. Dotyczy on kompleksowej obsługi w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców.
Nadal działa również ogólna infolinia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pod numerem telefonu 22 560 16 00. Konsultanci obsługują ją w godzinach od 7.00 do 18.00 w dni robocze.
ewa.r@bialystokonline.pl