Minął rok od chwili rozpoczęcia budowy drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. Zaawansowanie prac sięga 60%, a zakończenie robót planowane jest na maj przyszłego roku. Celem inwestycji jest osiągnięcie standardu drogi ekspresowej S61 na całej obwodnicy Szczuczyna.
W październiku wykonawca rozpoczął układanie nawierzchni z betonu cementowego drugiej jezdni obwodnicy. Zostanie ona połączona z węzłem Szczuczyn, który od razu powstał jako dwujezdniowy. Jednocześnie trwa poszerzanie istniejącej jezdni z nawierzchnią asfaltową o pas awaryjny oraz prowadzone są prace na pięciu mostowych obiektach inżynierskich (w tym na moście nad rzeką Wissa), które są "dowiązane" do istniejących obiektów.
Umowę o wartości 75 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczuczyna podpisano 26 maja 2017 roku ze spółką POLAQUA. Nadzór inwestorski pełni spółka TPF Sp. z o.o.
Inwestycja jest realizowana w systemie "Projektuj i buduj" , a więc do zadań Wykonawcy należało kompleksowe przygotowanie dokumentacji technicznej oraz, na jej podstawie, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Tę wydał Wojewoda Podlaski 10 października 2018 roku, a roboty w terenie ruszyły tydzień później.
Kolejne etapy S61, która jest częścią Via Baltici – międzynarodowej trasy mającej połączyć kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią - są na różnych etapach realizacji. Część z nich została oddana do użytku, inne jeszcze nawet nie mają wykonawcy.
Realizacja S61
- węzeł Podborze - Śniadowo o długości ok. 19,5 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 16 sierpnia 2019 roku ogłoszono ponowny przetarg,
- węzeł Śniadowo - Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
- węzeł Łomża Południe - Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 roku, uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kw. 2019 roku, wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
- węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z wykonawcą została podpisana 11 października 2018 roku, wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 roku, wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
- węzeł Kolno - Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z wykonawcą została podpisana 31 października 2017 roku, wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
- Stawiski - Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z wykonawcą podpisana 31 października 2017 roku, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 roku, przekazano wykonawcy plac budowy, wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
- Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 roku, trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 roku, wartość kontraktu to 75 mln zł,
- Szczuczyn – węzeł Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 roku, uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 roku, wartość kontraktu to 700 mln zł,
- węzeł Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 roku, uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 roku, wartość kontraktu to 686 mln zł,
- Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 roku, uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na październik 2019 roku, wartość kontraktu to 484 mln zł,
- Raczki - obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
- obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
- Koniec obwodnicy Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 9 sierpnia 2019 roku ogłoszono ponowny przetarg.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl