Jednak da się elektronicznie
Pod koniec lutego informowaliśmy, że karty miejskie wydane w roku 2011 przedawnią się (zobacz więcej: Pierwsze karty BKM stracą ważność). Dlatego, zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej przekazał, że od marca wszystkie osoby z takimi kartami, muszą zgłosić się do Punktu Obsługi Klienta, by wymienić ją na nową.
Wielu naszych czytelników uważało, że w dobie pandemii chodzenie do punktów oraz czekanie w długich kolejkach jest nieodpowiedzialne. W marcu pytaliśmy dyrektora zarządu BKM Bogusława Prokopa o wprowadzenie możliwości elektronicznego składania wniosków (zobacz więcej: Wymiana kart miejskich. Dyrektor BKM zabrał głos).
- Co 10 lat wymienia się dowody i tu też jest podobna sytuacja. Należy przynieść nowe zdjęcie i zaktualizowane dane kontaktowe. Można to zrobić tylko osobiście - mówił wówczas Bogusław Prokop.
Do sprawy swoje dodał wiceminister Adam Andruszkiewicz z klubu Prawa i Sprawiedliwości. W marcu zaproponował prezydentowi Białegostoku Tadeuszowi Truskolaskiemu, żeby odezwał się do Ministerstwa Cyfryzacji, a wówczas oni w przeciągu 2 tygodni stworzyliby formularz do elektronicznego składania wniosków. Tak się jednak nie stało.
W lipcu, gdy już dużo obostrzeń zostało zniesionych, a epidemia w Polsce zdecydowania zwalania, BKM w końcu wprowadza możliwość złożenia wniosku elektronicznie. W najnowszym komunikacie napisano: W związku z wymianą spersonalizowanych kart miejskich, które tracą swoją ważność istnieje możliwość złożenia wypełnionego i podpisanego wniosku oraz aktualnego zdjęcia w formie elektronicznej.
Wniosek elektroniczny
BKM nie wprowadziło nowego systemu, a jedynie udostępniło możliwość wysłania na maila wszelkich danych potrzebnych do wydania nowej karty miejskiej. Wcześniej dyrektor tłumaczył, że dla pracowników jest dużo łatwiej wyrobić nową kartę "od ręki" niż z wniosku internetowego. Jednak sytuacja ta się zmieniła.
Aby złożyć wniosek, należy wysłać na adres e-mail zdjęcie lub skan obecnie użytkowanej karty z widocznym numerem oraz imieniem i nazwiskiem. Do tego należy dołączyć wypełniony i podpisany wniosek oraz aktualne zdjęcie (link do pobrania: wniosek o wydanie karty).
Do maila trzeba dołączyć także numer telefonu kontaktowego oraz adres wybranego Punktu Obsługi Klienta BKM - do wyboru są lokalizacje przy ul. Lipowej 16 lub ul. Składowej 11.
Następnie na adres e-mail: ulga.komunikacja@um.bialystok.pl należy wysłać wypełniony wniosek wraz z powyższymi informacjami. Kartę należy odebrać osobiście w Punkcie okazując dokument tożsamości.
"Po weryfikacji danych pasażer otrzyma nową kartę, na którą przeniesione zostaną aktualnie obowiązujące bilety okresowe, jak i środki zgromadzone na e-portmonetce. O możliwości odbioru karty zostaniecie Państwo powiadomieni telefonicznie" - czytamy na stronie BKM.
Jak sprawdzić termin ważności?
Każda karta miejska ma także termin ważności. W Białymstoku postanowiono wymieniać je co 10 lat, głównie by uaktualnić zdjęcie i inne dane personalne. Osoby, które chcą sprawdzić do kiedy ich karta jest ważna mogą to zrobić na kilka sposobów:
- otwierając plik tekstowy zawierający wszystkie numery imiennych kart miejskich, których termin mija w 2021 r. Po otwarciu pliku w dowolnym edytorze tekstu, należy użyć funkcji wyszukiwania (standardowo Ctrl+F) i wpisać 11-cyfrowy numer karty miejskiej bez spacji;
- logując się do portalu pasażera BKM, a po wybraniu danej karty miejskiej użytkownik może zweryfikować datę jej ważności;
- w biletomacie mobilnym wkładając kartę miejską do czytnika. Z listy automatycznie wyświetlonych i przypisanych do niej opcji należy wybrać "Serwis karty". System wyświetli informacje na temat aktywnych biletów okresowych, datę ważności karty i datę ważności ulgi;
- dzwoniąc pod nr tel.: 85 869 66 90 (wewn. 1), 85 869 6747, 85 879 7295 i podać numer karty. Pracownik sprawdzi datę ważności karty i poinformuje o konieczności jej wymiany lub potwierdzi, że taka wymiana nie jest potrzebna.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl