Dofinansowanie otrzymają inwestycje, dzięki którym zmniejszy się wykluczenie komunikacyjne i nieobsługiwane dotychczas tereny zostaną włączone do systemu komunikacji publicznej. Chodzi o to, by umożliwić mieszkańcom z terenów podmiejskich i wiejskich dojazd do pracy, szkoły, lekarza czy po codzienne zakupy.
W tym celu przedsiębiorstwo komunikacyjne będzie mogło powiększyć swój tabor o nowe niskoemisyjne autobusy oraz wybudować stacje do ładowania lub tankowania, jeśli zakupione pojazdy będą korzystać z paliw alternatywnych. Dofinansowane autobusy będą musiały spełniać wymagania określone w unijnej dyrektywie dotyczącej promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego. Dofinansowanie będzie można również przeznaczyć na uruchomienie nowoczesnego systemu lub aplikacji do zakupu biletów.
Największą szansę na otrzymanie dofinansowania będą miały projekty, w ramach których utworzone zostaną nowe linie autobusowe lub istniejące linie zostaną wydłużone o co najmniej 30 proc. Dodatkowe punkty będzie można otrzymać także za zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na dotychczas obsługiwanych liniach. Maksymalną liczbę punktów w danym kryterium otrzymają te projekty, gdzie częstotliwość przejazdów wzrośnie o ponad połowę. Premiowana będzie również liczba zakupionych pojazdów.
Kto i na co może złożyć wniosek:
Nabór wniosków na rozwój pasażerskiego transportu zbiorowego i jego infrastruktury jest organizowany w ramach Działania 3.1: Transport regionalny.
Wniosek o dofinansowanie mogą złożyć następujące podmioty: jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, partnerstwa publiczno-prywatne oraz organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Dofinansowanie może być przeznaczone na:
- zakup jednostek pasażerskiego taboru autobusowego, przeznaczonych na potrzeby transportu zbiorowego komunikacji pozamiejskiej;
- infrastrukturę ładowania/tankowania paliw alternatywnych dla pojazdów bezemisyjnych (spełniającą wymogi Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych);
- rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności.
Warunki realizacji projektów:
- Do systemu komunikacji zbiorowej powinny zostać włączone tereny dotychczas nieobsługiwane, znajdujące się poza granicami miast niezbędne w codziennych dojazdach do pracy, szkoły i innych obiektów użyteczności publicznej.
- Inwestycje dotyczące pasażerskiego transportu zbiorowego muszą być realizowane w celu ograniczenia wykluczeń komunikacyjnych i usprawnienia autobusowych przewozów subregionalnych.
- Wspierany będzie tabor autobusowy wykorzystywany w publicznym transporcie zbiorowym o charakterze użyteczności publicznej i spełniający wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.
Nabór wniosków rozpocznie się 16 grudnia 2024 i potrwa do 14 lutego 2025 roku.
Kwota przewidziana w konkursie to 50 mln zł.
Szczegóły dotyczące naboru będą dostępne na stronie funduszeUEpodlaskie.pl w zakładce „Nabory wniosków”.
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]