Zasada 1: Copywriting jest dla przedsiębiorczych
Wydaje Ci się, że potrafisz pisać i w związku z tym myślisz, że copywriting to idealny zawód dla Ciebie? Być może tak jest, ale nim rzucisz swoją etatową pracę powinieneś zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Po pierwsze, czy jesteś gotowy założyć własną działalność? Większość klientów zainteresowana jest rozliczaniem się w oparciu o faktury VAT i stanowi to dla nich poważny argument za rozpoczęciem współpracy z danym copywriterem. Po drugie, a nawet ważniejsze, czy jesteś gotowy na niemal bezustanne szukanie klientów? Dopiero copywriterzy z wieloletnim doświadczeniem mogą sobie pozwolić na większe „leniuchowanie” w tym zakresie, ponieważ często kolejnych klientów zyskują po prostu z polecenia. Natomiast na początku drogi warto nastawić się na to, że trudno jest o stałe zlecenia i długofalową współpracę, dlatego rotacja klientów jest dość duża. Można też rozważyć skorzystanie z pomocy starszego stażem copywritera, który może poszukiwać kogoś do podzielenia się z nim swoimi zleceniami: ale to także wymaga zaangażowania ze strony początkującej w tym zawodzie osoby.
Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj nasz poradnik dla początkujących copywriterów: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/748/seo-copywriting-poradnik-dla-poczatkujacych
Zasada 2: Do copywritingu potrzeba czegoś więcej niż „lekkie pióro”
Znajomość zasad języka polskiego (lub również innych języków), poprawne posługiwanie się różnymi konstrukcjami stylistycznymi i rozbudowane słownictwo z pewnością ułatwiają zostanie copywriterem. Ale dodatkowo potrzebne są również wiedza na temat optymalizacji tekstów pod wyszukiwarki i znajomość specyfiki pisanych do internetu tekstów. Ważne jest swobodne poruszanie się w terminologii stosowanej przez specjalistów SEO i przynajmniej podstawowa wiedza na temat marketingu internetowego. Dzięki temu możliwe jest tworzenie treści, które będą odpowiadać na różnorodne potrzeby klienta, niezależnie od tego, czy będzie on potrzebować specjalistycznych artykułów na bloga czy lekkich i przyjemnych tekstów lifestyle'owych lub postów na branżowego Instagrama.
Umiejętność pisania „na każdy temat” niekoniecznie jest atutem, jeśli nie posiadasz jednocześnie umiejętności dokonywania głębokiego researchu, sięgającego dalej niż pierwsza strona Google. Oczywiście pisanie tekstów pod pozycjonowanie nie wymaga tak dużego zaangażowania, jeśli jednak chcesz zarabiać naprawdę dobre pieniądze, powinieneś pomyśleć o specjalizowaniu się w pewnym zakresie tematycznym i stale się z niego kształcić.
Zasada 3. Nie myl wolnego zawodu z nieskrępowaną wolnością
Niekiedy copywriting postrzegany jest przez osoby „z zewnątrz” przez pryzmat instagramowego filtra: modna kawiarnia, latte w wysokiej szklance, laptop na stoliku przy oknie i stylowe słuchawki. Tymczasem chociaż oczywiście takie chwile się zdarzają i będąc samozatrudnionym copywriterem masz znacznie większą swobodę w tym gdzie, dla kogo i o której pracujesz niż osoba zatrudniona na klasycznym etacie, to jednak nie jest to pełny obraz życia copywritera.
Jak w każdej dziedzinie, również i w copywritingu chcąc osiągnąć sukces, musisz nastawić się na poświęcenie wielu godzin na to, aby osiągnąć poziom mistrzowski. Im więcej pracujesz i im bardziej przykładasz się do rozwijania swoich umiejętności, tym szybciej zdobędziesz kompetencje dające Ci możliwość dobierania klientów i zwiększenia swojej godzinowej stawki.
Najlepsi copywriterzy podkreślają, że chociaż teoretycznie ten zawód tego nie wymaga, oni pracują regularnie, o stałych godzinach. Pozwala to wypracować rytm dobowy, który zwiększa efektywność.
Zasada 4. Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj
Im więcej czytasz, tym więcej wiesz, ale też rozwijasz swoje kompetencje językowe. Czytając różnorodną literaturę, nie tylko „branżową”, ale też beletrystykę, reportaże, magazyny podróżnicze, a nawet poezję, budujesz słownictwo i poznajesz różnorodne style. Dzięki temu łatwiej Ci jest interpretować briefy klienta, podchodzisz kreatywnie do każdego postawionego przed Tobą zadania i masz znacznie lepsze pomysły.
Zasada 5. Technologia i BHP to przyjaciele
Nawet jeśli lubisz pisać siedząc w łóżku, lepiej popracuj nad zmianą nawyków. Twój kręgosłup Ci za to podziękuje, podobnie zresztą jak umysł. Specjaliści są zgodni, że nasz mózg lubi rozdzielać strefę relaksu od strefy pracy: jeśli łóżko staje się „centrum zarządzania”, stajemy na prostej drodze do bezsenności. Wypracowując nawyki, takie jak prawidłowa postawa przy biurku, noszenie okularów odbijających niebieskie światło, regularne wstawanie od biurka, dbasz o swoje zdrowie i zwiększasz swoją efektywność. Pamiętaj też o tym, aby rozdzielać czas prywatny od zawodowego; nie pracuj przez siedem dni w tygodniu i przynajmniej raz w roku zorganizuj sobie dwa tygodnie wakacji bez pisania. Korzystaj z gadżetów i programów, które pozwalają Ci zarządzać sobą w czasie: smartwatch, zorganizowana skrzynka i kalendarz, ulubiony program z autokorektą to Twoi sprzymierzeńcy. Nie polegaj jednak na nich bezwarunkowo: najważniejszą pracę jako copywriter, zawsze będziesz musiał wykonać sam.
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]