Pierwsza edycja kampanii odbyła się w Polsce w w latach 2008-2010. Po jej zakończeniu przeprowadzono badania, które wykazały, że wśród matek mających dzieci w wieku wczesnoszkolnym wzrosła świadomość na temat odpowiedniego spożywania warzyw i owoców oraz soków, jako ich wygodnej alternatywy. Już 44% badanych matek miało wiedzę, że pojedynczy owoc lub warzywo stanowi jedną porcję, co pomaga w szybkim przeliczaniu owoców i warzyw na odpowiednie racje dzienne. Był to wynik o 10% wyższy niż na starcie kampanii. Badanie pokazało również, że matki skutecznie zachęcają swoje pociechy do picia soków, gdyż 29% dzieci sięga po nie chętnie, alternatywnie dla spożycia warzyw i owoców. Ponadto 6 na 10 matek ma świadomość, że największą, nieocenioną korzyścią płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soku są dostarczane przez nie witaminy i minerały.
Istotnym aspektem edukacyjnym drugiej kampanii jest utrwalenie wiedzy, że warzyw i owoców, nie można pomijać w diecie. Ponieważ dzieci z reguły nie przepadają za tym, co zdrowie, ważną rolą rodziców jest przekonanie pociech do regularnego jedzenia kolorowych bomb witaminowych, czyli warzyw, owoców lub picia soków.
Aktualna edycja kampanii będzie trwała przez trzy lata, do września 2014 roku. Działania z nią związane toczą się jednocześnie na terenie Polski i Rumunii, a jej inicjatorem jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego.
więcej informacji na stronie: http://www.5porcji.pl/