
Przetarg rozstrzygnięty – Solaris dostarczy autobusy
Magistrat ogłosił wyniki przetargu na dostawę nowych autobusów elektrycznych, które zasilą flotę Białostockiej Komunikacji Miejskiej, stacje ładowania w zajezdniach autobusowych. Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, która za realizację zamówienia zaproponowała 84,5 miliona złotych brutto. Nie była to najniższa oferta – firma Busnex Poland sp. z o.o. oferowała realizację zadania za 82,7 miliona złotych brutto, natomiast Irizar e-mobility S.L. z Hiszpanii przedstawiła najdroższą propozycję – 99,7 milionów złotych brutto.
Decyzja o wyborze Solarisa wynikała z kompleksowej oceny uwzględniającej nie tylko cenę, ale również parametry techniczne, warunki gwarancji oraz dostępność serwisu. Zaproponowana kwota mieści się w budżecie przeznaczonym na ten projekt, który wynosi prawie 85 milionów złotych.
Realizacja zamówienia i dofinansowanie z KPO
Po zakończeniu procedury przetargowej i ewentualnych odwołaniach planowane jest podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Solaris Bus & Coach będzie miał 12 miesięcy na dostarczenie pojazdów i uruchomienie infrastruktury ładowania.
Projekt jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Umowa na dofinansowanie inwestycji została podpisana w grudniu 2024 roku pomiędzy władzami Białegostoku a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Nowoczesne autobusy – specyfikacja techniczna
Zakupione autobusy elektryczne będą miały długość od 11,5 do 12,75 metra oraz będą w pełni niskopodłogowe, z jednolitą powierzchnią na całej długości pojazdu. Układ drzwi to 2-2-2, przy czym drugie i trzecie drzwi będą otwierane na zewnątrz.
W pojazdach znajdzie się miejsce dla co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 22 miejsca siedzące. Białostocka Komunikacja Miejska preferuje większą liczbę miejsc siedzących kosztem miejsc stojących.
Autobusy będą napędzane przez silnik umieszczony centralnie, umożliwiający rozwinięcie prędkości co najmniej 50 km/h przy pełnym obciążeniu. Baterie o pojemności co najmniej 300 kWh zapewnią zasięg minimum 280 km na jednym ładowaniu. Proces ładowania będzie realizowany poprzez złącze plug-in.
Ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie
Zakup kolejnych autobusów elektrycznych to ważny krok w kierunku ograniczenia emisji spalin i modernizacji transportu publicznego w Białymstoku. Nowe pojazdy mają nie tylko poprawić jakość podróży mieszkańców, ale również przyczynić się do redukcji hałasu i zanieczyszczeń w mieście.
Dzięki tej inwestycji Białystok staje się liderem elektromobilności w regionie, konsekwentnie rozwijając flotę niskoemisyjnych autobusów i dostosowując infrastrukturę miejską do nowoczesnych standardów transportowych.
ewa.reducha@bialystokonline.pl