Zyskamy 30 autobusów elektrycznych i 25 stacji ładowania pojazdów

2025.03.14 08:00
Do 20 autobusów elektrycznych dołączy kolejne 30. Białostocka Komunikacja Miejska chce wpisywać się wpisuje się w trend zeroemisyjnych inwestycji w polskich miastach. Kto dostarczy nowe pojazdy i zbuduje stacje ładowania? Już wiadomo!
Zyskamy 30 autobusów elektrycznych i 25 stacji ładowania pojazdów
Fot: MN

Przetarg rozstrzygnięty – Solaris dostarczy autobusy

Magistrat ogłosił wyniki przetargu na dostawę nowych autobusów elektrycznych, które zasilą flotę Białostockiej Komunikacji Miejskiej, stacje ładowania w zajezdniach autobusowych. Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, która za realizację zamówienia zaproponowała 84,5 miliona złotych brutto. Nie była to najniższa oferta – firma Busnex Poland sp. z o.o. oferowała realizację zadania za 82,7 miliona złotych brutto, natomiast Irizar e-mobility S.L. z Hiszpanii przedstawiła najdroższą propozycję – 99,7 milionów złotych brutto.

Decyzja o wyborze Solarisa wynikała z kompleksowej oceny uwzględniającej nie tylko cenę, ale również parametry techniczne, warunki gwarancji oraz dostępność serwisu. Zaproponowana kwota mieści się w budżecie przeznaczonym na ten projekt, który wynosi prawie 85 milionów złotych.

Realizacja zamówienia i dofinansowanie z KPO

Po zakończeniu procedury przetargowej i ewentualnych odwołaniach planowane jest podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Solaris Bus & Coach będzie miał 12 miesięcy na dostarczenie pojazdów i uruchomienie infrastruktury ładowania.

Projekt jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Umowa na dofinansowanie inwestycji została podpisana w grudniu 2024 roku pomiędzy władzami Białegostoku a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Nowoczesne autobusy – specyfikacja techniczna

Zakupione autobusy elektryczne będą miały długość od 11,5 do 12,75 metra oraz będą w pełni niskopodłogowe, z jednolitą powierzchnią na całej długości pojazdu. Układ drzwi to 2-2-2, przy czym drugie i trzecie drzwi będą otwierane na zewnątrz.

W pojazdach znajdzie się miejsce dla co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 22 miejsca siedzące. Białostocka Komunikacja Miejska preferuje większą liczbę miejsc siedzących kosztem miejsc stojących.

Autobusy będą napędzane przez silnik umieszczony centralnie, umożliwiający rozwinięcie prędkości co najmniej 50 km/h przy pełnym obciążeniu. Baterie o pojemności co najmniej 300 kWh zapewnią zasięg minimum 280 km na jednym ładowaniu. Proces ładowania będzie realizowany poprzez złącze plug-in.

Ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie

Zakup kolejnych autobusów elektrycznych to ważny krok w kierunku ograniczenia emisji spalin i modernizacji transportu publicznego w Białymstoku. Nowe pojazdy mają nie tylko poprawić jakość podróży mieszkańców, ale również przyczynić się do redukcji hałasu i zanieczyszczeń w mieście.

Dzięki tej inwestycji Białystok staje się liderem elektromobilności w regionie, konsekwentnie rozwijając flotę niskoemisyjnych autobusów i dostosowując infrastrukturę miejską do nowoczesnych standardów transportowych.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
1368 osób online