Budimex po raz pierwszy realizuje jeden z podlaskich odcinków drogi ekspresowej S19. Widoczne są już pierwsze fundamenty oraz podpory mostów, których łącznie będzie siedem.
Fot: Budimex S.A.
Wokół inwestycji S19 dużo się dzieje. Niedawno rozstrzygnięto przetargi na odcinki z Sokółki do Czarnej Białostockiej (24,1 km), z Czarnej Białostockiej do Białystok Północ (13 km) oraz z Białystok Północ do Dobrzyniewa (9 km). O szczegółach i wyłonionych wykonawcach pisaliśmy tutaj: Finał trzech przetargów S19 na północ od Białegostoku. Które firmy zwyciężyły?.
Teraz możemy podejrzeć, jak prezentuje się plac budowy 9-kilometrowego fragmentu S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (z węzłem) oraz 2,16-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 66, która zostanie przebudowana w zakresie umożliwiającym skomunikowanie z drogą ekspresową. Za ich budowę odpowiada Budimex, a wartość kontaktu opiewa na kwotę około 326 milionów złotych.
W ramach zadania - poza zaprojektowaniem i budową S19 oraz DK66 - wykonane będzie połączenie istniejącej drogi krajowej nr 19 poprzez wybudowanie łącznic oraz ronda, które zostanie zlokalizowane przed wjazdem do Bielska Podlaskiego od strony Białegostoku.
W zakres robót drogowych wchodzi również:
- budowa Węzła "Bielsk Podlaski Północ" z łącznicami,
- węzła "Bielsk Podlaski Zachód" z dwoma średnimi rondami stanowiącymi elementy węzła,
- skrzyżowania typu rondo, łączące projektowane przełożenie DK66 z istniejącą drogą krajową 66.
Łącznie w ramach inwestycji ma także powstać siedem wiaduktów, siedem przepustów ekologicznych i dwa przejścia dla zwierząt. Oprócz wymienionych prac inwestycja będzie obejmowała wykonanie obwodu drogowego na Węźle "Bielsk Podlaski Zachód" wraz z budynkami, parkingiem oraz magazynem soli.
- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować ten projekt zgodnie z najwyższymi standardami. Pojawiły się już pierwsze podpory i fundamenty obiektów mostowych, a roboty mostowe w kolejnych dniach będą systematycznie postępowały. S19 to istotny fragment Via Carpatia, a co za tym idzie, wielkie ułatwienie komunikacyjne i ważna trasa zarówno z lokalnej, jak i międzynarodowej perspektywy. Cieszymy się, że nasze know-how i kompetencje infrastrukturalne mogą być wykorzystywane w tak istotnych projektach – mówi Robert Gromala, dyrektor kontraktu w Budimex SA.
Obecnie trwające prace związane są z realizacją wzmocnień, wykonaniem wykopów oraz nasypów, przebudową kolizji elektrycznych, wodociągowych, sanitarnych, teletechnicznych, gazowych. W ramach realizacji zadania do wykonania będzie około 410 tysięcy m3 wykopów, 590 tysięcy m3 nasypów, 30 tysięcy m3 wymian, co daje ponad jeden milion m3 robót ziemnych. Przy robotach bitumicznych zostanie zużytych ponad 175 tysięcy ton mas bitumicznych.
Całość drogi ekspresowej S19 ma być częścią międzynarodowego połączenia drogowego Via Carpatia łączącego Europę Północną i Południową. Ma ona liczyć 570 km długości i będzie przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej do granicy ze Słowacją w Barwinku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
ewa.reducha@bialystokonline.pl