Poznaliśmy oferty złożone w przetargu mającym wyłonić kolejnego wykonawcę odcinka drogi ekspresowej S61 Podborze - Śniadowo o długości 19,43 km. Wpłynęło sześć ofert. Obecnie trwa procedura ich badania oraz oceny.
Najtaniej prawie 19,5-kilometrowy odcinek S61 chce wybudować firma POLAQUA, która wskazała kwotę 749,96 mln zł. Najdroższa oferta, złożona przez przedsiębiorstwo Mostostal Warszawa, opiewa na 940,9 mln zł.
Ponowne poszukiwanie
Pierwszy etap, czyli prace projektowe, na tym odcinku miał zakończyć się do 30 listopada 2018 roku złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Łącznie z datą zakończenia robót, przypadającą na dzień 30 listopada 2020 roku.
Pierwotny wykonawca, który podpisał umowę w systemie "Projektuj i buduj", nie złożył nawet wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, mnożył problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadowala. W tej sytuacji Inwestor (GDDKiA) zdecydował 16 maja o odstąpieniu od umowy.
Zgodnie z warunkami ogłoszonego 16 sierpnia przetargu zadaniem nowego wykonawcy jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi.
Zamawiający sformułował kryteria oceny ofert, zgodnie z którymi cena ofertowa stanowiła 60 proc., zaś kryteria pozacenowe (tj. wydłużenie gwarancji, skrócenie terminu realizacji) - 40 proc.
Na inny odcinek też są chętni
Niedawno otwarto też oferty na odcinek Suwałki – granica państwa, na który umowa z poprzednim została również została zerwana. Najniższa oferta opiewa na nieco ponad 1 mld zł, a najwyższa - na ponad 1,5 mld zł. Trwa procedura badania i oceny ofert.
Najniższą złożyła firma Budimex, druga w kolejności (1,289 mld zł) jest natomiast propozycja konsorcjum złożonego z firm PORR S.A. i Unibep. Najwyższa z oferta to ta, którą przedstawiła firma POLAQUA. Są one jednak i tak wyższe niż planowała Dyrekcja.
Kolejne etapy S61, która jest częścią Via Baltici – międzynarodowej trasy mającej połączyć kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią - są na różnych etapach realizacji. Część z nich została oddana do użytku, inne jeszcze nawet nie mają wykonawcy.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl