Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczy wydanej w listopadzie 2016 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebudowy obszaru lotniska, która w 2022 i 2023 roku została zaskarżona przez Stowarzyszenie Okolica.
Decyzja ta umożliwiła wybudowanie pasa startowego na Krywlanach o długości 1350 m. Już po zakończeniu (wrzesień 2018 r.) tej inwestycji Stowarzyszenie Okolica wniosło o stwierdzenie nieważności decyzji środowiskowej z 2016 roku. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska dwukrotnie odmówił i sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który w 2023 r. skargę oddalił i po wniesieniu skargi kasacyjnej sprawą zajął się Naczelny Sad Administracyjny w lutym 2024 r.
22 października 2024 r. NSA skargę oddalił i tym samym wyczerpana została droga „odwoławcza” w sprawie decyzji środowiskowej z 2016 roku.
– Teraz możemy wznowić postępowanie dotyczące usunięcia przeszkód lotniczych i zintensyfikować prace nad tym, by jak najszybciej „odblokować” wykorzystywanie Krywlan w pełnym wymiarze – mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.
Postępowanie dotyczące usunięcia przeszkód lotniczych, które od 2020 r. było prowadzone przez Urząd Miejski w Białymstoku, zostało zawieszone w maju 2022 r. Stało się to po rozstrzygnięciu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (po skardze Stowarzyszenia Okolica i Lasów Państwowych), który uchylił zezwolenie na usunięcie przeszkód lotniczych i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. Postępowanie dot. przeszkód lotniczych zostało zawieszone do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy decyzji środowiskowej z 2016 roku, co nastąpiło 22 października 2024 roku.
Po decyzji NSA Miasto Białystok może ponownie zająć się postępowaniem w sprawie wydania zgody na usunięcie przeszkód lotniczych, które uniemożliwiają korzystanie z pełnej długości pasa startowego. W aktualnej sytuacji samoloty na Krywlanach korzystają z 850 m pasa startowego a nie z jego pełnej długości wynoszącej 1350 m.
24@bialystokonline.pl