Zmiana, która ma wspomóc walkę ze smogiem
Już od kilku lat mówiło się o tym, że zbliża się kres benzyny Pb95 w naszym kraju, ale dokładnego terminu rezygnacji z tego paliwa nie było. Teraz jest jednak inaczej, bo informacja o odstawieniu na boczny tor popularnej "95-tki" jest oficjalna. Zniknie ona ze stacji 1 stycznia 2024 r.
Oczywiście 95-oktanową benzynę zastąpi inna - o oznaczeniu E10 sugerującym użycie zwiększonej ilości biokomponentów (bioetanolu) do 10%. Po co taka zmiana? Jak to często w dzisiejszym świecie bywa, chodzi o ekologię i unijne regulacje.
- Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych - czytamy w komunikacie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Polska nie będzie wyjątkiem korzystającym z tego rodzaju benzyny. E10 do swoich baków leją już w Europie kierowcy z Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, Litwy, Łotwy, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Rumunii, Słowacji, Węgier i Wielkiej Brytanii.
Użytkownicy starszych pojazdów będą musieli przerzucić się na droższą Pb98?
Warto zaznaczyć, że benzyna o oznaczeniu E10 nie zmniejsza osiągów silnika i jest mieszalna z paliwem E5 w dowolnych proporcjach. Niestety benzyny o zwiększonym udziale biokomponentów do 10% nie można tankować do wszystkich aut. Chodzi tu przede wszystkim o niektóre pojazdy sprzed 2010 r.
- Przystosowanie silnika do zasilania benzyną E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce nieco ponad 14 lat. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do benzyn silnikowych E10 - informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
To, czy do baku naszego auta można wlać benzynę E10, da się sprawdzić na rządowej stronie internetowej e10.klimat.gov.pl. Co ciekawe, inne paliwo o standardzie E5, czyli benzyna 98-oktanowa, nie zniknie z naszego rynku. Tankowanie Pb98 po nowym roku wciąż będzie możliwe.
rafal.zuk@bialystokonline.pl