Badanie przeprowadzone przez firmę Devire pokazało, że 65% firm dało radę zorganizować w pełni zdalną pracę, 22% częściowo zdalną, a 13% firm pozostało przy dotychczasowym stacjonarnym modelu. Wśród branż, które w największym stopniu zaimplementowały telepracę znalazła się branża nieruchomości, IT, usług biznesowych oraz SSC/BPO.
Praca zdalna w czasie pandemii
Zarządzanie zespołem zdalnym różni się od przewodzenia zespołowi stacjonarnemu i niesie ze sobą sporo wątpliwości ze strony managerów. Owl Lab przygotowało badanie, w ramach którego zapytało managerów o te obawy. Wskazywali oni:
*utrudnioną współpracę w zespole,
*negatywny wpływ na rozwój pracowników,
*zmniejszoną koncentrację pracowników,
*przepracowanie,
*zmniejszenie produktywności.
Mimo tak wielu obaw nie brakuje również pracowników, którzy mają pozytywny stosunek wobec pracy zdalnej w czasie koronawirusa i wyrażają chęć korzystania z niego w przyszłości. 10% pracowników chciałoby przejść na pracę zdalną na stałe, 40% z jednym dniem w biurze, 39% na pojedyncze dni, a 11% nie chciałoby korzystać z tego rozwiązania.
Jak widać, większość pracowników podchodzi do pracy na odległość pozytywnie i chciałoby mieć z nią styczność w dalszym ciągu. W związku z tym umiejętność zarządzania takim zespołem wydaje się niezbędną umiejętnością dobrego managera przyszłości. Warto więc już teraz nabierać doświadczenia i być dla swoich podwładnych nie tylko szefem, ale również wsparciem.
Porady, jak skutecznie zarządzać zespołem zdalnym
Wiedząc, że praca zdalna różni się od tej stacjonarnej, należy dowiedzieć się, co robić, żeby móc bezproblemowo zarządzać zespołem i w dalszym ciągu przynosić firmie takie same, lub nawet większe, zyski.
Dobra komunikacja i przekazywanie informacji
Pracowanie na odległość utrudnia kontakty pomiędzy pracownikami, dlatego warto zadbać o zapewnienie narzędzi, za pośrednictwem których podwładni mogą się komunikować. Stworzenie odpowiedniego miejsca do rozmów – kanału na Slacku czy Teamsach może niezwykle ułatwić współpracę.
Przyda się również program do wideo konwersacji - zarówno tych o sprawach biznesowych, jak również otwarty kanał, gdzie pracownicy mogą poplotkować i porozmawiać niezobowiązująco. Przekonać ich do tego można, samodzielnie udzielając się na takich kanałach i inicjując ciekawe rozmowy na tematy niezwiązane z pracą. By z kolei zadbać o jedność zespołu, warto na początku wspólnych spotkań organizować krótkie zabawy na team building, które poprawią morale pracowników.
Zaufanie wobec pracowników i spotkania informacyjne
Jednym z największych obaw managerów podczas telepracy jest brak poczucia kontroli nad pracownikami. Nie można jednak zaspokajać tej potrzeby, stale wydzwaniając i pisząc do podwładnych z pytaniami na temat ich postępów. By sprawdzać je w zdrowy sposób, należy przede wszystkim ustalić harmonogram spotkań, np.: jedno spotkanie całego zespołu w tygodniu + krótkie statusy 1on1 z pracownikami nie więcej niż raz dziennie. Poza tym powinno się być zawsze dostępnym, by móc udzielić podwładnym niezbędnych informacji bądź pomocy.
Wyrozumiałość wobec sytuacji życiowej pracowników
Manager powinien zdawać sobie sprawę z różnych życiowych sytuacji, które mogą się zdarzyć podczas pracy w domu, szczególnie w przypadku pracowników mających dzieci i podchodzić do takich sytuacji z wyrozumiałością wobec podwładnych. Jeśli zdarzy im się konieczność opuszczenia godziny pracy, powinno się podejść do tego otwarcie i pozwolić im na to w wyjątkowych sytuacjach.
W przypadku przedsiębiorstw korzystających z elektronicznych programów do ewidencji czasu pracy, można skorzystać z możliwości dodania własnego typu nieobecności (opcja, którą udostępnia między innymi Calamari) specjalnie na tego typu sytuacje. Dzięki niemu managerowi będzie łatwiej rozliczać z niego pracownika, a ten będzie wiedział, że w razie potrzeby ma możliwość skorzystania z takiej opcji.
Szybkie rozwiązywanie problemów i decyzyjność
Dla dobra swojego teamu i całej organizacji, jako manager należy być gotowym na szybkie reagowanie, decydowanie w nie zawsze idealnych do tego warunkach i rozwiązywanie wszelkiego rodzaju problemów, które mogą wystąpić w trakcie pracy. Mogą być one bardzo różne. Od tych naprawdę poważnych, które będą wymagały wstrzymania prac, do tych, które można rozwiązać w kilka sekund.
Najważniejsze, by zespół czuł, że jego zwierzchnik jest na miejscu i bierze odpowiedzialność za projekty, które spoczywają na barkach jego i całego zespołu, którym zarządza. Wsparcie w osobie managera jest niezwykle ważne i daje poczucie bezpieczeństwa, dzięki któremu pracownicy nie stresują się i mogą spokojnie skupić się na wykonywaniu obowiązków.
Podsumowanie
Pandemia koronawirusa otworzyła managerom drogę do zdobycia nowych umiejętności, które będą pożądane na rynku pracy coraz bardziej. Mimo iż sytuacja jest trudna, należy czerpać z niej możliwie najwięcej korzyści. Przede wszystkim dlatego, by zadbać o podtrzymanie dotychczasowego tempa prac w przedsiębiorstwie, ale również dla własnego dobrego samopoczucia i swojego zespołu oraz zdobywania praktycznych kompetencji.
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]