
Co z lotniskiem w Białymstoku?
Radny Miasta Białegostoku, Henryk Dębowski, złożył interpelację dotyczącą planów rozbudowy lotniska Krywlany. W swoim zapytaniu zwrócił uwagę na pojawiające się wątpliwości mieszkańców oraz poprosił o szczegółowe informacje dotyczące przyszłych inwestycji, kosztów i planów związanych z funkcjonowaniem lotniska.
Na interpelację odpowiedział sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk, przedstawiając aktualny stan i perspektywy rozwoju tego ważnego dla regionu obiektu. Jak podkreślił sekretarz miasta, lotnisko Krywlany jest inwestycją, na którą mieszkańcy czekali od lat. Ma ono istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Białegostoku i całego regionu. Obecność portu lotniczego zwiększa konkurencyjność miasta, przyciąga inwestorów oraz sprzyja rozwojowi nowoczesnych technologii i lepszych miejsc pracy.
Jak zaznaczył w odpowiedzi na interpelację radnego, połączenia lotnicze – zarówno pasażerskie, jak i towarowe – mogą pobudzać lokalną gospodarkę, rozwijać sektor turystyczny oraz ułatwiać współpracę biznesową. Miasto Białystok od dawna deklaruje chęć jak najszybszego uruchomienia lotniska Krywlany i w tym celu prowadziło rozmowy zarówno z administracją rządową, jak i przewoźnikami lotniczymi, takimi jak PLL LOT, SprintAir czy Nekera.
Aktualny status i ograniczenia lotniska
Zgodnie z certyfikatem wydanym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w październiku 2024 roku, lotnisko Krywlany funkcjonuje w kodzie 2B, mimo że jego infrastruktura pozwala na działalność w wyższym standardzie 3C. Ograniczenia wynikają z naturalnych przeszkód lotniczych, których usunięcie jest obecnie procedowane.
Na ten moment lotnisko może obsługiwać maksymalnie 10 000 pasażerów rocznie oraz 850 operacji związanych z transportem towarów. Krywlany są klasyfikowane jako lotnisko lokalne i wpisują się w rządowy program „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)”.
Ostateczna decyzja o wykorzystaniu lotniska przez przewoźników zależy od specyfikacji technicznej ich floty i warunków eksploatacyjnych, które muszą spełniać standardy bezpieczeństwa.
Plany rozwoju i finansowanie inwestycji
Jak podkreślił Krzysztof Karpieszuk, inwestycje w transport zbiorowy, w tym rozwój lotnisk regionalnych, zazwyczaj nie są rentowne i wymagają dofinansowania ze środków publicznych. W przypadku lotniska Krywlany rozbudowa infrastruktury będzie realizowana etapami, zgodnie z bieżącymi możliwościami finansowymi i zapotrzebowaniem na obsługę pasażerską oraz towarową.
Dalszy rozwój lotniska uzależniony jest od decyzji przewoźników, którzy określą kierunki lotów i ceny biletów po uruchomieniu regularnych połączeń.
Z kolei w odpowiedzi na kontrolę przeprowadzoną przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczącą przekształcenia lotniska Krywlany na użytek publiczny, miasto poinformowało, że podjęło działania zgodne z zaleceniami pokontrolnymi. Szczegóły raportu są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Białegostoku.
24@bialystokonline.pl