Zakupy na ostatnią chwilę opłacą się?
W badaniu "Świąteczne wydatki Polaków na żywność. Edycja Wielkanoc 2023" konsumenci wskazali, kiedy planują zrobić zakupy na najbliższe święta. Lekko ponad 30,1% respondentów zrealizuje je tydzień przed Wielkanocą (w 2022 r. było to 32%). Badanie zostało przeprowadzone przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX na próbie 1,4 tys. osób.
– Polacy najczęściej robią świąteczne zakupy na ostatnią chwilę. Po pierwsze, wielu osobom zależy na świeżym mięsie czy warzywach. Po drugie, w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą konsumenci liczą na dodatkowe rabaty, bo nauczyło ich tego doświadczenie z poprzednich lat. I w tym roku, z uwagi na wysoką inflację, to będzie najczęstszą przyczyną odkładania wizyt w sklepach – informuje dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.
Według raportu, 26,6% ankietowanych postanowiło nabyć potrzebne produkty na 2 tygodnie przed świętami (poprzednio – 25,6%). Z kolei na kilka dni przed Wielką Niedzielą wybierze się do sklepów 22,6% rodaków. Natomiast z niemal miesięcznym wyprzedzeniem już robiło zakupy 13% badanych (rok temu było to 14,3%). W dniu sondażu jeszcze nie wiedziało, kiedy kupi świąteczne artykuły 4,7% respondentów (poprzednio – 2,7%). Nie miało to znaczenia tylko dla 2,6% Polaków.
Cena najważniejszą kwestią?
Autorzy raportu podają też, że 81,5% badanych zamierza zrobić świąteczne zakupy w promocjach. Dla 7% ankietowanych ta kwestia nie ma znaczenia. Z kolei 5,2% respondentów kupi produkty w regularnych cenach.
Ankietowani wskazują też, co w tym roku szczególnie wpłynie na ich decyzję o wyborze konkretnego produktu spożywczego podczas świątecznych zakupów. Przede wszystkim będzie to cena – wskazało ją 74,1% badanych. Głównym powodem tego, że cena jest najważniejszym czynnikiem zakupowym jest oczywiście wysoka inflacja.
W następnej kolejności decydujące znaczenie na świątecznych zakupach będą miały takie kwestie, jak jakość produktu – 53,3% (poprzednio – 65,5%), a także promocja – 48,4% (rok temu – 54,4%). Dalej w rankingu widać własne doświadczenie konsumenta – 29,7% (przed rokiem – 29,2%), dostępność towaru – 18,4% (14%), jak również bliskość miejsca zakupu – 11,5% (4,2%).
malwina.witkowska@bialystokonline.pl