Zakończono prace na trasie Czyżew - Białystok. Coraz bliżej mamy do państw bałtyckich

2025.01.30 08:22
Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Białymstokiem do 1 godziny i 20 minut dla niektórych pociągów, modernizacja stacji w Białymstoku oraz budowa nowego mostu kolejowego i skrzyżowań dwupoziomowych – to niektóre z efektów przebudowy trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem.
Zakończono prace na trasie Czyżew - Białystok. Coraz bliżej mamy do państw bałtyckich
Fot: Materiały prasowe

Zakończono prace na trasie Czyżew - Białystok, stanowiącej część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica między Polską, krajami bałtyckimi a Finlandią. Projekt zakładał budowę 71 km trasy wraz z tworzącą ją linią kolejową oraz siecią trakcyjną.

Najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 miliardów złotych brutto zrealizowało konsorcjum złożone z trzech podmiotów. Jej liderem było polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., a partnerami dwie firmy z grupy Power China: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem projektu była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Z Warszawy do Białegostoku w półtorej godziny

Dzięki realizacji projektu skrócił się czas przejazdu koleją między Warszawą a Białymstokiem. Od 15 grudnia wybrane pociągi pokonują ten dystans w niespełna półtorej godziny, czyli blisko godzinę szybciej niż w przeszłości. To między innymi efekt zmodernizowania nawierzchni torowej, zabudowy nowoczesnych rozjazdów, wykonania nowej sieci trakcyjnej i zwiększenia przepustowości linii, a co za tym idzie – możliwości osiągania w przyszłości wyższej prędkości przez pociągi pasażerskie.

Zrealizowana przez konsorcjum inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory i Łapy. Ponadto powstały nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Prace zakładały również także budowę 39 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę nowego, blisko 200-metrowego mostu nad rzeką Narew w Uhowie oraz budowę 14 skrzyżowań dwupoziomowych – wiaduktów, tuneli – co umożliwiło likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie.

Udogodnienia dla podróżujących

Dzięki realizacji inwestycji poprawiło się bezpieczeństwo podróżujących. Konsorcjum zmodernizowało 11 przystanków, jednocześnie dostosowując je do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wszystkie perony na trasie wyposażono w elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Postawiono nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz zadbano o nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.

Inwestycja była wymagająca nie tylko ze względu na swoją skalę, ale również złożony charakter. W jej realizację zaangażowanych było łącznie prawie tysiąc osób i kilkaset firm podwykonawczych. Ukończenie projektu było możliwe dzięki pełnemu zaangażowaniu i profesjonalizmowi partnerów konsorcjum.

Prace na linii E75 dofinansowano ze środków unijnego funduszu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility – CEF).

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
2226 osób online