Poprawa stanu
Zabytkowe kolejki w powiecie hajnowskim wprowadziły ruch drezynowy. Na potrzeby przedsięwzięcia Polskich Linii Kolejowych (PLK), zostało przekazanych ponad 400 drewnianych podkładów, szyny i elementy potrzebne w torze.
Wszystkie materiały zostały wykorzystane do poprawy stanu linii drezynowej od Nieznanego Boru do Białowieży. Dzięki temu, kolejki będą mogły poruszać się po odnowionych torach.
Puszczańska Kolej Drezynowa
Jest to projekt realizowany na nieczynnych dotąd szlakach kolejowych: Nieznany Bór - Białowieża Towarowa - Białowieża Pałac, które są własnością powiatu. Częścią projektu są białowieskie drezyny, które oferują przejazdy dla turystów odwiedzających Puszczę Białowieską.
Drezyna to pomocniczy pojazd kolejowy z napędem mechanicznym, ręcznym lub spalinowym. Obecnie służy m.in. do nadzoru stanu linii kolejowych, diagnostyki lub przewozu pracowników i materiałów. Zabytkowe kolejki stanowią natomiast atrakcje dla mieszkańców czy turystów.
Puszczańska Kolej Drezynowa dysponuje 4 drezynami ręcznymi, 2 spalinowymi i 1 drezyną rowerową.
Dawniej operowały również inne drezyny ręczne:
- typu „kiwajka” z ławeczkami, która była wypożyczona z Muzeum Ełckiej Kolei Wąskotorowej. Mieściła 6 osób, z czego 2-3 musiały napędzać ją ręcznie;
- „pompa” z ławeczkami, wypożyczona z Pyrzyckiej Kolei Drezynowej. Mieściła 6-7 osób, z czego 4 osoby napędzały pojazd ręcznie.
24@bialystokonline.pl