W pierwszej części egzaminu - humanistycznej, uczniowie rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części matematyczno-przyrodniczej sprawdzali wiedzę z biologii, chemii, fizyki, geografii oraz matematyki. Czekał ich także test znajomości wybranego języka obcego na poziomie podstawowym lub podstawowym i rozszerzonym. W Podlaskiem do egzaminu przystąpiło 11 020 trzecioklasistów.
Wyniki nie są raczej zaskakujące: uczniom w całym kraju, jak i w naszym województwie, najlepiej poszedł język polski (średni wynik to 68%), najsłabiej zaś matematyka (49%) i język angielski na poziomie rozszerzonym (45%), do którego przystąpiła całkiem spora grupa osób - prawie 8,5 tys. uczniów. Drugim najczęściej wybieranym językiem obcym był rosyjski.
Okazało się, że podlascy uczniowie nie mają trudności z analizowaniem tekstów kultury czy odczytywaniem informacji zawartych w źródłach ikonograficznych lub wykresach. Poradzili sobie także z pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu oraz ze sprawdzeniem znajomości funkcji językowych.
Natomiast problem sprawiło im ustalanie kolejności chronologicznej wydarzeń historycznych czy zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w nietypowej sytuacji. Chemicznym wyzwaniem, z którym nie każdy sobie poradził, było zaplanowanie doświadczenia w celu uzyskania danej substancji. Z języków obcych natomiast zabrakło umiejętności stosowania środków językowych.
Wynik uzyskany na egzaminie gimnazjalnym nie ma wpływu na ukończenie szkoły. Jest jednak brany pod uwagę przez szkoły ponadgimnazjalne przy rekrutacji uczniów.
kamila.ausztol@bialystokonline.pl