Wylot na Warszawę będzie. Tylko dużo droższy

2018.03.27 07:52
Rada przyjęła zmiany w budżecie miasta, które zakładają zwiększenie limitu wydatków na inwestycję dotyczącą przebudowy wylotu na Warszawę. Miasto może przystąpić do wyłonienia wykonawcy.
Wylot na Warszawę będzie. Tylko dużo droższy
Fot: MN

Ponad 300 mln zł będzie kosztować inwestycja polegająca na połączeniu Białegostoku z trasą S8. To ok. 120 mln więcej niż pierwotnie zakładano. W poniedziałek rada miasta zaakceptowała tę zmianę w budżecie miasta, chociaż tak naprawdę większość z radnych wstrzymała się od głosu.

Tak duży wzrost kosztów jest wynikiem przetargów dotyczących tej inwestycji. Składają się na nie dwa przedsięwzięcia – wybudowanie węzła w Porosłach oraz przebudowa skrzyżowania al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych. W obu wypadkach oferty w dotychczasowych konkursach zdecydowanie przewyższały zakładane koszty.

W ostatniej, czwartej próbie, propozycję w pierwszym z nich były za wysokie o ponad 100 mln, a w drugim o kilkanaście, z tym że wcześniej miasto zmieniło koncepcję skrzyżowania z dwupoziomowego, na normalne z wyspą i dzięki temu zeszło z kosztów. Łącznie jednak limit wydatków został przekroczony o ok. 120 mln zł. Mimo to - w magistracie zdecydowano na wprowadzenie zmian do budżetu. Jeśli bowiem nie uda się rozstrzygnąć przetargu do końca marca, to miasto może stracić dofinansowanie 172 mln z funduszy europejskich.

Radni PiS sceptycznie odnieśli się do tego pomysłu. Uważali, że miasto źle przygotowuje inwestycje i ich niedoszacowuje. Magistrat tłumaczył natomiast, że jest to wynik sytuacji na rynku. Podczas sesji przybliżono szczegóły inwestycji, a także podkreślano, że koszty nie zwiększą się w bieżącym roku, tylko w następnych.

- Prezydent powinien stanąć w prawdzie i powiedzieć opinii publicznej, że wydaje 100 mln zł więcej na węzeł Porosły, a także, że zgadza się na tańsze, w sumie gorsze rozwiązanie na drugim skrzyżowaniu – domagał się Tomasza Madras. - Nie zamierzam głosować przeciw, ale się wstrzymam – zapowiadał.

Taką samą decyzję podjęli inni radni klubu większościowego i ostatecznie uchwałą przeszła stosunkiem głosów 12 za i 13 wstrzymujących się. Oznacza, to że miasto może rozstrzygnąć przetargi i zabrać się do realizacji inwestycji. Powinna ona zostać skończona do 2020 roku, z tym że skrzyżowanie Jana Pawła II i Narodowych Sił Zbrojnych powinno być przejezdne jeszcze w tym roku, ponieważ jest także częścią Trasy Niepodległości.

Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl

1711 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39