Usunięcie wyrobów zawierających azbest jest obowiązkiem właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy nieruchomości. Wszystkie wyroby azbestowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa należy usunąć do końca 2032 r. - przypomina białostocki magistrat. Urzędnicy podkreślają, że w pierwszej kolejności powinny być usunięte wyroby zniszczone, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska naturalnego, które emitują do atmosfery niebezpieczne substancje.
By wymiana pokrycia dachowego była mniej dotkliwa dla portfeli białostoczan, od 2019 r. udzielane są dotacje z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w tym usuwania wyrobów zawierających azbest.
W 2021 r. na ten cel zabezpieczono w sumie 130 tys. zł.
Mieszkańcy mogą otrzymać:
- do 70% kwoty całkowitego kosztu zadania, jednak nie więcej niż 5 tys. zł w przypadku demontażu wyrobów zawierających azbest i transportu wytworzonych odpadów oraz ich unieszkodliwienia;
- do 100% całkowitego kosztu zadania, jednak nie więcej niż 3 tys. zł, jeśli zadanie obejmie tylko transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest (bez demontażu).
Wnioski można składać przez cały rok kalendarzowy, a ich weryfikacja następuje według daty ich wpływu oraz kompletności. Przyjmowane są w głównej siedzibie Urzędu Miejskiego przy ul. Słonimskiej 1 oraz w Departamencie Gospodarki Komunalnej przy ul. Kamiennej 1. Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem tel. 85 869 65 10.
ewelina.s@bialystokonline.pl