Komisja konkursowa zdecydowała w czwartek (8.08), iż najlepszą kandydatką na stanowisko dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej jest prof. dr hab. Ewa Iżykowska-Lipińska.
Kim jest nowa dyrektor?
Ewa Iżykowska-Lipińska ma niezwykle bogaty życiorys artystyczny i zawodowy. Jest śpiewaczką (sopran, mezzosopran), aktorką i reżyserką. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała śpiew solowy oraz Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Ukończyła też podyplomowe studia "Zarządzania kulturą w strukturach europejskich" w Polskiej Akademii Nauk.
Jako śpiewaczka pracowała pod kierunkiem prof. Lidii Małachowicz, prof. Kazimiery Goławskiej, prof. Ewy Wdowickiej. Kontynuowała swoje studia w Accademia Chigiana w Sienie pod kierunkiem Giorgio Favaretto oraz Ettore Campogagliani. Następnie studiowała w mediolańskiej La Scali pod kierunkiem Giulietta Simionato, Eduardo Muellera oraz Antonio Tonini. Pracowała również pod kierunkiem Brigitt Nilson.
W 1981 r. zadebiutowała na scenie La Scali w tytułowej roli w operze "Rita" Gaetano Donizettiego. Występowała na scenach koncertowych i operowych z wybitnymi polskimi i światowymi artystami, współpracowała m.in. z Krzysztofem Pendereckim. Do jej osiągnięć artystycznych należy też udział w realizacji opery "Manekiny" w Teatrze Wielkim w Warszawie, występ jako Tosca w operze "Tosca" w Korei Południowej. W 2011 roku prof. Iżykowska-Lipińska wystąpiła na Placu św. Piotra w Rzymie w czasie beatyfikacji Jana Pawła II.
Prof. Ewa Iżykowska-Lipińska jest również laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki K. Szymanowskiego, Belvedere w Wiedniu czy Mozart Competition w Alessandrii (Włochy).
Oprócz doświadczenia artystycznego prof. Iżykowska-Lipińska ma też doświadczenie w zarządzaniu. W latach 2005-2007 była wicedyrektorem Keimung Fryderyk Chopin Academy of Music w Korei Południowej, a od 2019 roku - kierownikiem pracowni musicalu Uniwersytetu F. Chopina w Warszawie. Jest prezesem Fundacji Arte Eva promującej młode talenty muzyczne, a od 2018 roku organizuje konkurs wokalny Viva Calisia w Kaliszu.
W sumie kandydatów na stanowisko dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej było 5. Pozostałe osoby to: śpiewaczka i dziennikarka Regina Gowarzewska-Griessgraber, były dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara, śpiewak i były dyrektor Sokólskiego Ośrodka Kultury Zbigniew Dębko oraz obecny dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej Damian Tanajewski.
Przypomnijmy, że w grudniu 2018 roku minister kultury Piotr Gliński nie zgodził się na przedłużenie umowy Damianowi Tanajewskiemu w trybie bezkonkursowym. Jego czteroletni kontrakt wygasa z końcem sierpnia.
Opera Podlaska - największa placówka kultury na wschód od Wisły
Opera i Filharmonia Podlaska to obecnie największa instytucja artystyczna na terenie północno-wschodniej Polski i jedno z najnowocześniejszych centrów kulturalnych tej części Europy. Została otwarta w 2012 roku. OiFP-ECS łączy działalność opery, filharmonii, teatru i sceny estradowej. Jest miejscem wystaw, konferencji i pokazów. W swoim repertuarze placówka ma opery, operetki, musicale oraz bajki dla dzieci. Na scenie kameralnej można obejrzeć spektakle teatralne, a także projekty taneczne. Z kolei w amfiteatrze Opery organizowany jest m.in. Halfway Festival. Muzycy Opery dają koncerty symfoniczne, oratoryjne i kameralne. Działa także cieszący się dużym uznaniem chór.
Budynek Opery Podlaskiej, zaprojektowany przez architekta prof. Marka Budzyńskiego, imponuje wielkością, a zarazem lekkością i przejrzystością formy wkomponowanej w przestrzeń Białegostoku. Z dachu Opery można oglądać panoramę miasta, a błonia stanowią częste miejsce spacerów białostoczan.
anna.d@bialystokonline.pl