Kamery - fotopułapki obserwują zachowania zwierząt na trasie Rail Baltica na odcinku Warszawa-Sadowne. To jeden z elementów monitoringu przyrodniczego trasy, który pozwoli ocenić, jak zwierzęta wykorzystują przejścia przez tory oraz którędy wiodą ich ścieżki, tzw. szlaki migracyjne.
Wykonane obserwacje wskazują, że obok linii z Warszawy do Sadownego, zwierzęta poruszają się swobodnie. Dużym ssakom, podobnie jak zającom, nie przeszkadza odgłos przejeżdżającego pociągu. Lisy, kuny, a nawet bażanty wybierają bezpieczną drogę na drugą stronę linii kolejowej przez dostępne dla zwierząt przejścia.
Linie Kolejowe nie zapominają o zwierzętach
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach przebudowy kolejowych tras, nie zapominają o "dzikich sąsiadach". Na zmodernizowanym odcinku linii Rail Baltica przygotowano 12 przejść dla średnich zwierząt i jedno przejście specjalnie dla dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekroczą tory na odcinku Sadowne Węgrowskie-Czyżew przez 26 przepustów, m.in. ze specjalnymi pólkami. Do potrzeb zwierzęcych wędrówek dostosowano mosty nad rzekami Nowa Treblinka i Bug.
Na odcinku Czyżew-Białystok przewidziano, że drogi małych i średnich zwierząt będą przygotowane pod 7 mostami i przez 23 przepusty. Modernizacja mostów nad Narwią i Turośnianką będzie wykonana z maksymalnym poszanowaniem siedlisk przyrodniczych.
Monitoring przyrodniczy w rejonie Rail Baltica prowadzony jest w ramach zadania pn. "Monitoring przyrodniczy po realizacji przedsięwzięcia pn. Modernizacja linii kolejowej E-75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I. Odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne)". Zakończenie obserwacji zaplanowano do końca 2022 r.
- Realizowane na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. badania terenowe i ekspertyzy potwierdzają, że linie kolejowe nie stanowią bariery dla zwierząt. Prowadzone modernizacje nie ograniczają zwierzętom warunków do swobodnej migracji przez tory. Każda kolejowa inwestycja prowadzona jest z troską o zwierzęta i środowisko naturalne, zgodnie z wymogami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica jest współfinansowana z instrumentu CEF "Łącząc Europę".
24@bialystokonline.pl