Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym – 2 x 2 pasy ruchu, o długości ok. 74 km., budowę dróg dojazdowych, 4 miejsc obsługi podróżnych, przebudowę istniejących dróg kolidujących z planowaną inwestycją i przebudowę infrastruktury (m.in. sieci gazowych, energetycznych, wodociągowych).
Dla zabezpieczenia okolicznych mieszkańców przed hałasem Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska nałożył na inwestora obowiązek wykonania ekranów akustycznych. Trasa przedsięwzięcia nie przecina form ochrony przyrody, ale w celu zabezpieczenia lokalnych ścieżek migracji zobowiązano inwestora do budowy ponad 40 przejść i przepustów dla płazów, gadów i ssaków, w tym także jedne z pierwszych w województwie podlaskim przejścia górne - w formie zielonego mostu.
Projektowany odcinek drogi ekspresowej będzie przebiegał na terenie dwóch województw: podlaskiego i mazowieckiego. Ze względu na fakt, iż większość przedsięwzięcia zlokalizowana będzie na terenie województwa podlaskiego, postępowanie prowadzone było przez RDOŚ w Białymstoku we współpracy z RDOŚ w Warszawie.
GDDKiA będzie musiała przeprowadzić ponowną ocenę wpływu inwestycji na środowisko (co pozwoli na ewentualne nałożenie dodatkowych warunków, zabezpieczających przed negatywnym oddziaływaniem na środowisko) oraz po oddaniu inwestycji do użytkowania zmierzyć rzeczywiste poziomy hałasu w okolicach zabudowy mieszkaniowej.
źródło: RDOŚ w Białymstoku
ewelina.s@bialystokonline.pl