Z europejskich torów na rosyjskie
Do tej pory terminal przeznaczony był głównie na wewnętrzne potrzeby Barteru - do przeładunków i magazynowania węgla, gazu i nawozów. W październiku 2013 r. firma uzyskała licencję przewoźnika kolejowego, a w tym roku zakupiła drugą lokomotywę do przewozu towarów masowych i uruchomiła własny szerokotorowy transport kolejowy.
- Przedsięwzięcie obejmuje budowę czterech torów – dwóch szerokich o długości 420 i 450 m i dwóch o europejskim rozstawie, o długości 480 i 500 m – a także wagi kolejowej i infrastruktury – opowiada Tomasz Mojżyk, dyrektor operacyjny Barter SA.
Dotychczas wykonano prace ziemne oraz ułożono tory na odcinku ok. 150 metrów - w tym 4 rozjazdy i skrzyżowanie. Obecnie przygotowywane są kolejne rozjazdy i podbicie toru szerokiego. Zakończenie tego etapu inwestycji - wartego 8,5 mln zł - planowane jest jesienią.
- Po zakończeniu budowy bocznicy będziemy w stanie dodatkowo przyjąć do przeładunku nawet 5000 wagonów miesięcznie – zapowiada Mojżyk.
Ogromna baza
W ramach kolejnego etapu inwestycji Barter zamierza rozbudować istniejącą bazę przeładunkowo–magazynową. W planach jest hala o powierzchni 30 tys. m2, plac składowy, rampa załadunkowa i wyładunkowa. Szacunkowy koszt całej inwestycji wyniesie ok. 38 mln zł.
- Docelowo w Sokółce chcemy stworzyć tzw. terminal intermodalny, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kolejowym i drogowym – mówi prezes spółki Bogdan Rogaski. - Umożliwiałby on przeładunek z samochodów ciężarowych na szeroki tor i dalszy ich transport na wschód Europy i do Azji.
To szansa dla Podlasia
Zwiększeniem ruchu kolejowego i wzrostem przepustowości kolejowych przejść na Podlasiu, zwłaszcza w kontekście współpracy handlowej z Azją, zainteresowane są także władze samorządowe województwa podlaskiego.
– Chcemy przekonać władze, że ogromną szansą rozwoju województwa jest wykorzystanie jego położenia geograficznego poprzez stworzenie i wdrożenie długofalowej koncepcji rozwoju infrastruktury szerokotorowej na terenie poszczególnych powiatów Podlasia, a w szczególności sokólskiego oraz białostockiego. Przejście kolejowe w Kuźnicy dzięki rozbudowie terminali przeładunkowych i modernizacji torów na odcinku Białystok – Warszawa może konkurować pod względem przewożonej masy towarowej z przejściem w Małaszewiczach, gdzie jest najbliższy terminal modalny. To ogromna szansa dla naszego województwa, która nie może być zmarnowana – dodaje prezes Rogaski.
ewelina.s@bialystokonline.pl