Od wtorku (13.11) pod jednym numerem telefonu pacjenci otrzymają niezbędne informacje, w tym te, które dotyczą ich praw. Rusza bowiem Telefoniczna Informacja Pacjenta. Będzie ona działała pod numerem 800 190 590. Obsługą nowego narzędzia zajmie się kilkudziesięciu pracowników oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Jednocześnie nowy, jednolity numer w całym kraju zastąpi kilkanaście numerów funkcjonujących obecnie w oddziałach wojewódzkich funduszu. Ma on zagwarantować uzyskanie szybkiej, kompleksowej i przejrzystej informacji dotyczącej funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Dzwoniąc pod numer 800 190 590 będzie można dowiedzieć się m.in. jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta czy też jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego.
Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie rozmowy będą nagrywane.
- To pierwszy etap wprowadzanych zmian. Nowa idea call center w NFZ oraz w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta wykracza daleko poza samo informowanie. Docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, ale z czasem, na wzór brytyjskiego NHS, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych – podkreślają przedstawiciele Biura Komunikacji Społecznej Centrali NFZ.
Tylko w 2017 r. infolinie NFZ obsługiwały ok. 40 tys. połączeń miesięcznie. Tymczasem liczba udzielonych porad na infolinii Rzecznika Praw Pacjenta - od momentu powstania urzędu - przekroczyła 338 tys. Narodowy Fundusz Zdrowia liczy więc, że dzięki nowemu rozwiązaniu liczby te ulegną zwiększeniu, przez co zdecydowanie więcej pacjentów będzie mogło uzyskać istotne dla nich informacje.
dorota.marianska@bialystokonline.pl