W oficjalnym dokumencie przyjętym na sesji Rady Powiatu Białostockiego zawarto, że zarówno "ósemka", jak i "szęśćdziesiątka piątka" są ważne dla regionu, ale istotniejsza jest budowa ekspresowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 8 (Białystok - Augustów - Suwałki).
"Uważamy, że bezwzględnie te dwie ważne trasy powinny być wykonane w parametrach drogi ekspresowej lub zbliżonych (klasa GP). Jednak pierwszeństwo – jako drogi ekspresowej, należy się drodze krajowej nr 8" - czytamy w stanowisku radnych.
Powiat białostocki optuje za tym, by Via Carpathia i Via Baltica miały wspólny przebieg drogą krajową nr 8, gdyż jest to droga najkrótsza, najbardziej typowana do przebudowy przez mieszkańców regionu i najmniej uciążliwa dla środowiska (przecięcie Doliny Biebrzy jest nieporównywalnie mniejsze pod Sztabinem niż w okolicach Osowca).
Jak argumentują radni, "wariant ten najszybciej i najlepiej łączy stolicę regionu, aglomerację białostocką i ogromną część regionu z północną częścią województwa oraz z Litwą, Łotwą i Estonią. Łączy bezpośrednio z Augustowem i Suwałkami, ale także jest wiodącą dla rozwoju powiatów sokólskiego, augustowskiego, suwalskiego, sejneńskiego i in."
Podkreślili przy tym, że trasa ta ma kilkakrotnie większe obciążenie ruchem pojazdów ciężarowych i znacznie większe samochodów osobowych niż DK nr 65, a pozostawienie "ósemki" w parametrach drogi jednojezdniowej (poza odcinkiem drogi dwupasmowej Białystok – Katrynka) to był duży błąd. Dodali też, że ich zdaniem droga krajowa nr 65 powinna być drogą ekspresową lub w parametrach zbliżonych do drogi ekspresowej dwujezdniowej (czteropasmowej) – klasy głównej ruchu przyspieszonego.
Stanowisko Rady Powiatu Białostockiego otrzymają m.in. premier, minister infrastruktury, wojewoda podlaski, marszałek województwa podlaskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz lokalne samorządy.
Przypomnijmy: Od niedawna dyskutuje się nad ekspresowym "łącznikiem" pomiędzy Via Balticą (S61) a Via Carpathią (S19). Początkowo wysuwany pomysł, by biegł on po obecnej drodze krajowej nr 65 (S16) ma wielu przeciwników, nie tylko wśród samorządowców, ale i ekologów. Dlatego GDDKiA coraz poważniej bierze pod uwagę wariant po "ósemce" (więcej: Bez S16 w tym przebiegu? Drogowcy biorą do analizy wariant mniej ingerujący w Biebrzę). Organizacje ekologiczne optują zaś za przebiegiem Bielsk Podlaski – Zambrów - Łomża - Szczytno – Olsztyn (więcej: Chcą innego przebiegu ekspresówki. Petycja ws. S16 trafiła do ministrów).
ewelina.s@bialystokonline.pl