Tak pracodawcy angażują Millenialsów i Zetki. Oczekiwania młodych pracowników są spore

2024.08.21 15:42
Najmłodsi pracownicy mogą, mimo mniejszego doświadczenia, przynieść wiele korzyści firmom. Przede wszystkim są pełni energii i nowych pomysłów. Dlatego pracodawcy cały czas szukają sposobów, by ich przyciągnąć i zatrzymać. Pomysły mają różne.
Tak pracodawcy angażują Millenialsów i Zetki. Oczekiwania młodych pracowników są spore
Fot: pixabay.com

Jak zachęcić i zaangażować młodych pracowników, by chcieli pracować w danym zespole? Jak wynika z raportu ManpowerGroup „Rynek pracy w erze AI”, największą zachętą są kwestie finansowe i nowe technologie. Aż 77 proc. pracodawców przyznało, że najskuteczniej zwiększają produktywność swojego zespołu, wykorzystując nową technologię w pracy. Znaczna większość, bo aż 76 proc. przyznało, że kluczowe jest też zwiększenie zatrudnienia i wellbeing. Pracownicy doceniają też elastyczność godzin pracy i przejrzystość w zakresie wewnętrznych możliwości rozwoju kariery.

– Dostosowanie współczesnego środowiska pracy do oczekiwań przedstawicieli różnych pokoleń jest wręcz kluczowe dla funkcjonowania firm. Aktualnie na rynku mamy przedstawicieli kilku grup pokoleniowych mających różne oczekiwania i czasami zupełnie odmienne podejście do życia czy pracy – mówi Justyna Mazur, ekspertka rynku pracy IT, liderka w Experis. - – Grupę mającą nie więcej niż 10 lat doświadczenia zawodowego stanowią głównie Millenialsi i Zetki. Dla takich pracowników istotna jest elastyczność, równowaga między pracą a życiem prywatnym, ale także rozwój osobisty oraz znaczenie pracy, która jest zgodna z ich wartościami. To talenty, które sprawnie poruszają się w świecie najnowszych technologii - dodaje.

Młodzi ludzie żyją w świecie nowych technologii

Millenialsi i Zetki żyją w świecie bankowości mobilnej, zakupów online, komunikują się najczęściej za pośrednictwem różnych social mediów i komunikatorów. Nie ma więc co się dziwić, że oczekują od pracodawców, że  będą wdrażali nowe technologie, które ułatwią im pracę i sprawią, że będzie przyjemniejsza oraz bardziej efektywna. 

- Chcą korzystać ze znanych sobie rozwiązań, rozwijać umiejętności, wykonywać powierzone im zadania w sposób szybki i efektywny, czerpią z tego satysfakcję, motywację, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane zadania. Z punktu widzenia pracodawcy inwestowanie w nowoczesne technologie jest więc nie tylko konieczne w kontekście wsparcia efektywności operacyjnej firm, ale także pomaga skutecznie przyciągać talenty, a także może wspierać zmniejszanie rotacji wśród pracowników – podkreśla ekspertka.

Pracodawcy muszą się też liczyć z rosnącymi oczekiwaniami finansowymi młodych pracowników. Niestety jak pokazują badania, wyższa wypłata nie idzie z większym zaangażowaniem. Często Millenialsi i Zetki tracą motywację, szukają sensu tego co robią i możliwości rozwoju. 

- Kluczowym elementem jest tworzenie kultury organizacyjnej, która będzie odpowiadała na potrzeby i wartości pracowników, oferując im możliwość realizacji celów osobistych i zawodowych – dodaje Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy, liderka specjalizacji w Manpower.

Te wymagania są dla pracodawców największym wyzwaniem

Jak wynika z raportu, największym wyzwaniem dla pracodawców są: oczekiwania finansowe (42 proc.), zaangażowanie i motywacja pracowników (39 proc.) oraz zatrzymanie talentów (32 proc.). Wśród trudności wymienili też oczekiwania dotyczące rozwoju. 

- Młodsi pracownicy nieustannie szukają nie tylko możliwości rozwoju, ale i sensu w wykonywanej pracy. Brak tych elementów w życiu zawodowym prowadzi do spadku ich zaangażowania, a finalnie rozstania z firmą. Tym samym nawet najlepiej opłacani pracownicy mogą nie spełnić pokładanych w nich nadziei, dlatego tak ważne jest nie tylko zrekrutowanie właściwych osób, ale także utrzymanie ich w organizacji przez długie lata - wyjaśnia Mazur. 

Pracodawcy muszą więc przedstawiać młodemu zespołowi opcje rozwoju kariery, dawać im dostęp do nowoczesnych programów i przygotowywać ciekawe szkolenia (bądź mieć budżet na ten cel). 

Redakcja JK
24@bialystokonline.pl

1895 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39