W Białymstoku odbyło się podsumowanie programu "Szkolne Kluby Przedsiębiorczości i Mentoringu" realizowanego przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego i Fundację Edukacji i Twórczości, w oparciu o unijne środki Phare. Spośród 10 szkół uczestniczących w projekcie organizatorzy szczególnie wyróżnili cztery: I LO z Hajnówki, Zespół Szkół w Sokółce, Zespół Szkół Mechanicznych z Łap oraz Zespół Szkół Technicznych z Kolna.
Celem projektu "Szkolne Kluby Przedsiębiorczości i Mentoringu" była aktywizacja młodzieży ze środowisk wiejskich i małych miast, kształtowanie postaw przedsiębiorczości, kooperatywności i wrażliwości na lokalne potrzeby społeczne. W projekcie uczestniczyło około 100 uczniów oraz 10 opiekunów, z 10 szkół z całego województwa: Augustowa, Czartajewa, Grajewa, Hajnówki, Kolna, Michałowa, Moniek, Sokółki, Łap i Czarnej Białostockiej. W ramach projektu odbyło się szereg szkoleń i warsztatów w ramach Szkolnych Klubów Przedsiębiorczości i Mentoringu Każdy z 10 utworzonych klubów przedsiębiorczości przygotował biznes plan nastawiany na działania pro-społeczne. Wszystkie szkoły uczestniczące w programie otrzymały granty na realizację swoich projektów, w wysokości od 500 do 1500 Euro. Koordynator projektu - Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego przyznając granty i oceniając projekty uczniów kierowała się m.in. takimi kryteriami jak: badanie potrzeb środowiska na dany projekt, analiza czynników konkurencji, prognozy zysków i kosztów czy realność realizacji projektów. Najwyżej ocenione zostały biznes plany uczniów z czterech szkół: I LO z Hajnówki, Zespołu Szkół w Sokółce, Zespołu Szkół Mechanicznych z Łap oraz Zespołu Szkół Technicznych z Kolna.
Podczas uroczystego podsumowania projektu w Białymstoku, odbyła się prezentacja dwóch laureatów projektu. Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego z Hajnówki przedstawili przedsięwzięcie pod nazwą "Podziel się sercem". Zakłada ono bezinteresowną pomoc podopiecznym Domu Dziecka z Białowieży. Celem projektu jest m.in. wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, ukazanie im możliwości spędzania wolnego czasu czy podejmowania działań na rzecz innych. Realizacja projektu ma odbywać się m.in. poprzez zajęcia w kołach zainteresowań takich jak: teatralne, filmowe, muzyczne, gry i zabawy edukacyjne dla najmłodszych dzieci, "Cała szkoła czyta dzieciom' czy zajęcia edukacyjno-profilaktyczne (np. Dzień bez nałogu, Zdrowie i uroda).
Drugi laureat projektu - Zespół Szkół w Sokółce zaprezentował przedsięwzięcie o nazwie "Radiowęzeł NoBo". Zakłada ono stworzenie szkolnego radiowęzła którego misją ma być m.in. ułatwienie dostępu do informacji, reklamowanie lokalnych wydarzeń z zakresu edukacji i sportu, promowanie imprez szkolnych a także pozyskanie sponsorów dla szkoły. Pomysłodawcy projektu zamierzają stworzyć regularny serwis informacyjny w oparciu o szkolne i lokalne wydarzenia, zachęcać do udziału w lokalnych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych, a także uświadamiać potrzeby wolontariatu i umilać życie w szkole.
Kontynuacją projektu "Szkolne Kluby Przedsiębiorczości i Mentoringu" ma być stworzenie w Białymstoku Centrum Wolontariatu i Mentoringu oraz uruchomienie portalu: mentoring.pl.