Wręczenie nominacji miało miejsce 17 lipca w Nowy Jorku. Wspólnie z Teatrem Wierszalin został nominowany Instytut Polski w Nowym Jorku, za organizację przyjazdu i pomoc udzieloną teatrowi w czasie jego występu na scenie legendarnego Teatru La MaMa na Broadway'u.
The New York Innovative Theatre Awards - są to nagrody przyznawane co roku dla najbardziej nowatorskich teatrów, które swoje spektakle zaprezentowały na nowojorskiej scenie Off- Off- Broadway. Nagradzane są osoby indywidualne oraz całe grupy teatralne.
Teatr Wierszalin w Nowym Jorku prezentował "Świętego Edypa" w październiku ubiegłego roku. Zaraz po premierze przedstawienia w NY ukazały się pełne zachwytu recenzje w takich tytułach jak: The New York Times, Newsday, oraz na portalach: www.nytheatre.com, www.villagevoice.com;
"NYtheatre" - George Hunka"
"Tak wiele zostało już powiedziane o sacrum w teatrze. O podobieństwie kompozycji spektaklu scenicznego do struktury religijnego rytu. Jednak zaledwie kilka przedstawień zbliżyło się do rozpoznania i zgłębienia owego sacrum. Teatr Wierszalin z Polski i jego najnowsza sztuka "Święty Edyp", napisana i wyreżyserowana przez Piotra Tomaszuka, wskrzesza pierwotną siłę drzemiącą w teatrze. "Święty Edyp" jest najbardziej esencjonalnym dziełem teatralnym jakie zostało zaprezentowane w Nowym Jorku w ciągu ostatnich kilku sezonów. Jeśli nie przybędziesz i nie zobaczysz tego przedstawienia, przegrasz...
Byłem poruszony również dlatego, że podobnie jak inne znakomite spektakle czy inspirujące rytuały religijne, przedstawienie Wierszalina umieszcza Tajemnicę w samym centrum ludzkiego doświadczenia, tajemnicę niewysłowioną i niewyrażalną, poświadczaną jedynie poprzez mowę człowieczego ciała. Mit Edypa jest przypomnieniem naszej ambiwalentnej seksualności. Towarzyszy nam przez bez mała trzy tysiąclecia. Tomaszuk nie usiłuje nam go objaśnić, ale w zamian ośmiela się zaprosić z aktorami - celebransami laickiej liturgii - do doświadczenia tajemnicy, podążając za nią od Starego Testamentu do naszych czasów. Jeśli twoje emocje są wystarczająco otwarte, by zbliżyć się do tajemnicy, zobacz "Świętego Edypa" - jedno z najdonioślejszych doświadczeń teatralnych, nie tylko obecnego sezonu, ale kilku ostatnich lat. Wyjdziesz wstrząśnięty i oszołomiony oraz całkowicie oczyszczony z elementarnego lęku, które przenika sztukę teatru Wierszalin."
"The New York Timesa" Margo Jefferson:
"Motywy do swojego utworu Tomaszuk zaczerpnął ze zbioru powiastek moralistycznych "Gesta Romanorum" oraz powieści Thomasa Manna "Wybraniec" i "Doktor Faustus"... Reżyser i dramaturg Piotr Tomaszuk połączył teksty i idee z iście postmodernistyczną furią i swobodą... Przedstawienie Wierszalina jest absolutnie wyjątkowe...; Teatr Wierszalin osiągnął sukces tam, gdzie inne teatry często ponosiły porażkę...";
"The New York Timesa" podkreśla się również "znaczeniową pojemność tekstu Piotra Tomaszuka", "niejednoznaczność przekazu", "absolutną wyjątkowość", "teatralną czystość" i "emocjonalną uczciwość".
Podobną nominację do The New York Innovative Theatre Awards w roku 2005 udało się zdobyć teatrowi Gardzienice.