W Operze i Filharmonii Podlaskiej odbyła się jubileuszowa gala konkursu Podlaska Marka. Organizatora, czyli Samorząd Województwa Podlaskiego, reprezentowali podczas niej m.in.: marszałek Łukasz Prokorym, wicemarszałkowie Wiesława Burnos i Marek Malinowski, członkowie zarządu Jacek Piorunek i Bogdan Dyjuk oraz przewodniczący sejmiku Cezary Cieślukowski.
– Tytuł Podlaskiej Marki jest przyznawany tym najlepszym z najlepszych. Cieszy mnie bardzo, że pretendentów do niego jest tak wielu, bo to oznacza, że jesteśmy przedsiębiorczym, kreatywnym społeczeństwem – podkreślił marszałek Łukasz Prokorym.
O miano Podlaskiej Marki ubiegało się 28 nominowanych w dziesięciu kategoriach. Kapituła konkursu wskazała najlepsze, najbardziej wartościowe przedsięwzięcia, produkty i wydarzenia realizowane w ubiegłym roku na terenie naszego województwa.
– Cieszę się, że od lat kontynuujemy docenianie naszych producentów, osób, które zmieniają województwo podlaskie na lepsze – mówił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski.
WYNIKI XX EDYCJI PODLASKIEJ MARKI
Produkt Spożywczy i Użytkowy, Inwestycja i Odkrycie
Produktem Spożywczym roku 2023 zostały wysokobiałkowe jogurty dla dzieci łapskiej Spółdzielni Mleczarskiej. Zaproszony na scenę przez europosła Tomasza Frankowskiego prezes Antoni Żdanuk, odbierając statuetkę, zapewnił, że produkowane są one metodą tradycyjną, naturalnie, bez zbędnych dodatków.
Najlepszym Produktem Użytkowym wybrano z kolei naturalne kosmetyki do pielęgnacji włosów, skóry głowy i ciała Neboa, produkowane przez spółke Eurus.
–To wielki zaszczyt i zobowiązanie. To także wielki sukces całego zespołu, z którego jestem bardzo dumny, a ta nagroda to takie ukoronowanie naszych codziennych wysiłków – podkreślił prezes spółki Maciej Pawłowski.
Za Inwestycję roku 2023 uznano zaś Fabrykę Kół Tarczowych Pronar, a radczyni prawna i pisarka w jednym Anna Rybakiewicz została mianowana Odkryciem 2023 roku.
– Jestem przykładem tego, że warto czasem zaryzykować i warto jest spełniać swoje marzenia, bo dzięki temu można się znaleźć właśnie na tej scenie podczas gali Podlaska Marka – przekonywała.
Społeczeństwo, Projekt 4.0, Biznes, Wydarzenie
W kategorii Społeczeństwo zwyciężyła inicjatywa Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Poznajemy Podlaskie.
Jako najlepszy Projekt 4.0 wskazano Supernowoczesne Centrum Kształcenia Zawodowego w Łapach.
Z kolei Producent okien i drzwi – firma Monolit została doceniona w kategorii Biznes. O tym, że warto wychodzić poza schematy i otworzyć przysłowiowe okno na świat, opowiedział jej dyrektor Jacek Sutkowski.
– Nasza firma dzisiaj działa na skalę międzynarodową, a wywodzi się z tego rejonu. Nie ma większej satysfakcji z naszej pracy, kiedy podróżujemy po Mediolanie, Pradze czy Budapeszcie i widzimy tam naszą stolarkę okienną na wielu inwestycjach – przyznał.
Odbywającym się na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej East Design Days przypadł tytuł Wydarzenia minionego roku. Rektor uczelni Marta Kosior-Kazberuk statuetkę odebrała z rąk marszałka Łukasza Prokoryma i prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.
– East Design Days przyciąga na Podlasie światowej sławy dizajnerów i architektów. Inspiruje i edukuje. Odbyło się już sześć edycji, pracujemy nad kolejnymi i zapewniam, że będą coraz wspanialsze i że będą dalej sławiły Podlaskie – deklarowała, dziękując za nagrodę.
Kultura i Podlaska Marka Konsumentów
Największa uczelnia techniczna w regionie doceniona została także w kategorii Kultura za organizację Dni Kultury Studenckiej Juwenalia Białystok 2023.
Natomiast Stowarzyszenie Białostocki Klub Kibiców Niepełnosprawnych BKKN zwyciężyło w kategorii Marka Bez Barier za pierwszą w Polsce Galę Paraboksu Seven Stars Paraboxing Night. Jego prezes Wojciech Grabowski podkreślał, że "wszystko, co dobre, wywodzi się z naszego województwa i powinno dalej iść w świat".
Podlaskiej Marce towarzyszył plebiscyt Podlaska Marka Konsumentów, w którym to internauci wybierali w głosowaniu swojego faworyta. W tym roku zwycięzcą został pokaz akrobacji lotniczych Odlotowe Suwałki AIR SHOW. Nagrodę odebrał prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz.
– Cieszę się, że ta młoda, bo trzyletnia, aczkolwiek bardzo widowiskowa impreza, znalazła uznanie wśród kapituły i licznych odbiorców. Chciałbym podziękować inicjatorom, realizatorom i partnerom tego wydarzenia – mówił.
Ambasadorzy regionu
Honorowym ambasadorem województwa podlaskiego został Wojciech Fortuna, polski skoczek narciarski, mistrz olimpijski i mistrz świata z Sapporo. Były sportowiec od 20 lat związany jest z Suwalszczyzną i tamtejszym Wojewódzkim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Szelmencie.
– To dla mnie wielki zaszczyt i wielkie zobowiązanie. Chciałem za to serdecznie podziękować. Postaram się, aby świat dowiedział się jeszcze więcej na temat pięknego Podlaskiego, Suwalszczyzny i bajkowego Szelmentu – zadeklarował.
Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki przypadł w udziale Henrykowi Owsiejewowi, prezesowi zarządu firmy Malow Sp. z o.o. Nagrodę wręczył mu przewodniczący sejmiku Cezary Cieślukowski w towarzystwie wojewody Jacka Brzozowskiego.
– Lubię i umiem słuchać. Bardzo lubię ludzi i pracę zespołową. Nauczyłem się pokory. A poza tym jestem optymistą i pozytywnie myślę. Myślę, że to są kwalifikacje na podlaskiego dyplomatę – skomentował to wyróżnienie Ambasadora Podlaskiej Gospodarki 2023.
Finał XX edycji Podlaskiej Marki uprzyjemniły występy znanych muzyków – Nataszy Urbańskiej i Sławka Uniatowskiego.
ewa.reducha@bialystokonline.pl