Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowy program, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych do realizacji do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Program zakłada ukończenie planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu, połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich, a także zmniejszenie luki infrastrukturalnej pomiędzy krajami tzw. starej unii a Polską. Zostaną w nim dotrzymane unijne zobowiązania dotyczące budowy sieci TEN-T. Na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Podstawowym źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy i środki Unii Europejskiej.
W programie drogowym znalazły się m.in. rozszerzenie autostrady A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu, budowa obwodnicy aglomeracji Warszawy, poszerzenie autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa - Wrocław oraz Wrocław - Tranów, a także kontynuacje rozpoczętych inwestycji.
Jeśli chodzi o wschodnią Polskę i województwo podlaskie, kontynuowana będzie budowa trasy z Via Carpatia. W osobnej uchwale Rada Ministrów przyjęła do wykonania jeszcze jeden odcinek - drogę S8 od Białegostoku przez Suchowolę i Augustów do węzła Raczki przed Suwałkami.
Nowe decyzje rządu z pewnością zadowolą kierowców jeżdżących przez województwo podlaskie. Wg najnowszych deklaracji region zyska dwie ekspresówki: S16 Knyszyn - Grajewo - Ełk i S8 Białystok - Augustów - Raczki. To o te dwie drogi trwały przez ostatnie dwa lata przepychanki, głównie między samorządowcami z zachodniej i wschodniej części województwa.
W maju na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Białymstoku, uznano, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby, gdyby nowa ekspresówka biegła nie przez Mońki i Grajewo do Ełku, a po śladzie DK8. Nie oznaczało to jednak ostatecznej decyzji o rezygnacji z budowy trasy Knyszyn – Ełk. Przed tygodniem na posiedzeniu Rady ds. Transportu w Brukseli odcinek Lublin – Białystok – Ełk został włączony do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, co zapewnia m.in. łatwiejsze uzyskanie unijnego dofinansowania na jego realizację. To był mocny argument by trasę realizować. Teraz rząd obiecał dodatkowo budowę ósemki.
Zarówno S16, jak i S8, choć w mniejszym zakresie, mają przebiegać przez chronione bagna Biebrzańskiego Parku Narodowego. Sprzeciw, zwłaszcza wobec S16 już głośno wyrażały organizacje ekologiczne.
ewelina.s@bialystokonline.pl