W ramach programu "Dobry start" ZUS wypłacił w całym kraju 1,2 mld zł, z czego 3,4 mln zł trafiło do rodziców z naszego regionu. Wnioski o wyprawkę można składać jeszcze do 30 listopada.
- Wnioski o 300 plus złożono już dla około 4,4 mln dzieci. W naszym regionie to 125 tys. dzieci. Oznacza to, że większość rodziców i opiekunów przekazała już do nas elektroniczne dokumenty – informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Program "Dobry start" to jednorazowe wsparcie w kworcie 300 zł na wyprawkę szkolną, czyli zakup np. podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom itp.
- O wyprawkę szkolną można ubiegać się od 1 lipca do 30 listopada. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantowało wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Jeżeli poprawnie wypełniony wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach - we wrześniu, październiku lub listopadzie, to pieniądze trafią na konto w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku – informuje Krupicka.
Kto może ubiegać się o 300 zł na wyprawkę szkolną?
O 300 zł na wyprawkę szkolną mogą ubiegać się: ojciec, matka, opiekun prawny dzieńca bądź opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka). Pieniądze mogą też dostać rodzice zastępczy, osoby prowadzące rodzinny dom dziecka oraz dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
- Wniosek można złożyć przez bankowość elektroniczną, PUE ZUS i przez portal Emp@tia MRiPS. Pieniądze z programu "Dobry start" przyznaje i wypłaca ZUS na konto bankowe wskazane we wniosku. Decyzje i wszelkie zawiadomienia są przekazywane w formie elektronicznej- wyjaśnia rzeczniczka.
Wniosek należy złożyć elektronicznie
Wnioski można składać elektronicznie – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Na adres mailowy wskazany przez wnioskodawcę zostanie wysłane powiadomienie o przyznaniu świadczenia. Jeśli zajdzie konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania, którego celem będzie wyjaśnienie ewentualnych niejasności, wówczas do klientów trafi wezwanie w celu uzupełnienia wniosków. Wezwanie to znajdzie się na profilu klienta na portalu PUE ZUS, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany SMS-em (wiadomość także zostanie wysłana na numer telefonu, który został podany we wniosku).
Osoby, które nie wiedzą jak złożyć dokument, mogą otrzymać pomoc w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Muszą mieć przy sobie dowód osobisty, numer rachunku bankowego, adres e-mail, a także orzeczenie o niepełnosprawności, jeśli dziecko kontynuuje naukę po ukończeniu 20. roku życia. Niezbędny jest również numeru PESEL dziecka, nazwa i adres szkoły, do której dziecko uczęszcza.
Środki z programu przysługują rodzicom dzieci do 20. roku życia i do 24. roku życia – w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.
justyna.f@bialystokonline.pl