Trasa nr 61 Warszawa–Ostrołęka–Łomża–Augustów obsługuje głównie ruch od przejścia granicznego w Budzisku do centrum kraju i dalej w kierunku Europy Zachodniej, ruch gospodarczy w tym rejonie oraz znaczny ruch transgraniczny w okresie letnim. Średnio na dobę przejeżdża tamtędy około 9200 pojazdów, w tym 2900 (ponad 30%) to ciężarówki.
Budowa obwodnicy Bargłowa Kościelnego na odcinku Szczuczyn-Augustów poprawi warunki ruchu tranzytowego, jego płynność i bezpieczeństwo oraz warunki komunikacyjne z terenami sąsiednimi. Jednocześnie polepszy warunki życia mieszkańców, którzy nie będą narażeni na tak duże, jak do tej pory, zanieczyszczenia powietrza i hałas. Po eliminacji ruchu tranzytowego z obszaru zabudowanego zwiększy się też ich bezpieczeństwo.
Obwodnica będzie miała około 11 km. W ramach inwestycji powstanie jedna jezdnia, trzy skrzyżowania jednopoziomowe, oświetlenie, drogi dojazdowe, ogrodzenia i płotki naprowadzające dla zwierząt, chodniki dla pieszych i ekrany akustyczne. Zostanie wybudowany też nowy most nad rzeką Słuczką. Prace przy budowie obwodnicy Bargłowa Kościelnego rozpoczęły się już rok temu. Wykonawca ma na ich zakończenie 21 miesięcy.
Obwodnica Bargłowa Kościelnego jest ostatnią i zarazem najdłuższą z trójki tzw. małych obwodnic realizowanych na drodze nr 61 (wcześniej ruszyła budowa obejść Stawisk i Szczuczyna), a współfinansowanych z unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Całkowita wartość inwestycji to ponad 213 mln zł, z czego blisko 43,8 mln zł stanowią środki UE.
Do Komisji Europejskiej zostały przekazane już wszystkie wnioski o dofinansowanie dużych projektów (powyżej 50 mln euro) realizowanych w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej. Do tej pory wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego został zatwierdzony dla 15 projektów. Na pozytywną decyzję czeka jeszcze jeden projekt.
ewelina.s@bialystokonline.pl