Jak idą prace na odcinku Białystok-Czyżew?
Rail Baltica jest największą inwestycją kolejową realizowaną obecnie na terenie województwa podlaskiego i jedną z największych w kraju. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych. Od Czyżewa do Białegostoku postępują prace na 70 km linii, 6 stacjach i 12 przystankach. Zaawansowane są prace w Czyżewie i Szepietowie. Widać roboty w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.
- W ostatnim roku wykonano większość prac na stacjach w Czyżewie i Szepietowie. Dla podróżnych są dostępne nowe perony. Dyżurni ruchu z nowych nastawni z komputerowymi urządzeniami nadzorują ruch pociągów. Wykonawca kończy przejścia podziemne. W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie prawie 55 km torów. Rozpoczęto także roboty w Łapach. PLK S.A. zbudują tam dwa wiadukty oraz cztery przejścia podziemne. Nowe rozwiązania istotnie zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym - zapewnia Tomasz Łotowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Co więcej, postępują też roboty na torach oraz budowach bezkolizyjnych skrzyżowań. W styczniu ubiegłego roku oddano nowy wiadukt drogowy nad torami w Szepietowie. To jedno z 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Obiekty zwiększają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Poza wykorzystywanymi już wiaduktami w Szepietowie i Uhowie, w realizacji są pozostałe bezkolizyjne skrzyżowania i ponad 60 km dróg dojazdowych.
Prace w Łapach i Białymstoku potrwają do 2024 r.
Pozytywne zmiany związane z modernizacją linii Rail Baltica to nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Od września do Czyżewa dojeżdżają z Warszawy pociągi regionalne. Od stycznia 2023 r. wróciły pierwsze składy regionalne z Białegostoku. Do pociągów można wsiadać z nowych peronów na przystankach Kity i Dąbrowa – Łazy. Ruch pociągów prowadzony jest po dwóch nowych torach na 28-kilometrowym odcinku Czyżew – Racibory.
Rok 2023 przyniesie kolejne pozytywne efekty na linii Rail Baltica. Na przełomie stycznia i lutego dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew.
- Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty. W połowie roku zaplanowano otwarcie przystanku Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach: Łapy i Białystok - przekazał rzecznik prasowy.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility – CEF).
Powstają nowe perony
Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków na lata 2021-2025 w województwie podlaskim umożliwia przebudowę 12 przystanków. Jego celem jest ograniczanie wykluczenia komunikacyjnego i ułatwianie dostępu do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Od grudnia pasażerowie korzystają z wygodniejszego i lepiej zlokalizowanego peronu w Kleszczelach.
Również w Suchowolcach na linii Białystok – Czeremcha podróżni od maja wsiadają do pociągów z nowego peronu. Dodatkowo zabezpieczony zostanie sygnalizacją świetlną i dźwiękową pobliski przejazd kolejowo-drogowy. Kolejne prace obejmą przystanek Gregorowce na linii Białystok – Czeremcha oraz przystanki Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Dąbrowa Białostocka, Balinka, Augustów, Augustów Port, Szczepki, Płociczno k. Suwałk na linii Sokółka – Suwałki. Trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawców prac.
Poza inwestycjami PLK S.A. na bieżąco prowadzą działania dla utrzymania bezpieczeństwa i odpowiedniego stanu linii kolejowych.
- Dzięki temu możliwe są sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych. W ramach tzw. prac utrzymaniowych w roku 2022 na terenie województwa wykonano między innymi naprawy i regulację prawie 200 km torów i 95 rozjazdów. Wykorzystano ponad 4,5 tys. podkładów i 11 tys. ton tłucznia. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach torów z drogami zapewniły naprawy jezdni na 40 przejazdów kolejowo-drogowych - podsumował rzecznik PKP PLK.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl