Kierowcy we wsi Średnica-Maćkowięta w gminie Szepietowo korzystają z nowego bezkolizyjnego skrzyżowania pod linią Warszawa – Białystok. Już można tam bezpiecznie przejechać pod torami.
W Średnicy-Maćkowiętach powstał wiadukt kolejowy oraz został przebudowany układ dróg. Dwupoziomowe skrzyżowanie zastąpiło przejazd w poziomie szyn, a kierowcy i piesi nie muszą już zatrzymywać się przed torami. Gotowa jest przebudowana droga powiatowa na łącznym odcinku prawie 800 metrów oraz chodniki i ciąg pieszo-rowerowy.
W samej gminie Szepietowo prace w ramach Rail Baltica obejmą przebudowę łącznie 3,4 km dróg, w tym ul. Kolejowej w Szepietowie. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zwiększy 6 bezkolizyjnych skrzyżowań: wiadukt drogowy w Szepietowie w ciągu DK 66 (dostępny od stycznia 2022 r.); gotowe dwa wiadukty kolejowe we wsi Średnica-Maćkowięta (jeden nowy, jeden przebudowany) oraz budowane właśnie wiadukty drogowe we wsiach Dąbrowa-Łazy, Szepietowo-Janówka i Szymbory.
Na stacji w Szepietowie prowadzone są ostatnie prace. Podróżni korzystają już z dwóch nowych peronów oraz przejścia podziemnego.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok", którego wartość opiewa na 3,4 mld zł. Jest on współfinansowany ze środków instrumentu "Łącząc Europę" – Connecting Europe Facility (CEF). Zakończenie większości prac w jego ramach zaplanowano do końca 2023 r. Najdłużej - do 2024 r. - potrwają roboty na stacjach Łapy i Białystok. Docelowo, dzięki zastąpieniu wszystkich przejazdów w poziomie szyn na odcinku z Czyżewa do Białegostoku skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, znacznie wzrośnie bezpieczeństwo oraz zmniejszy się czas przejazdu do Warszawy.
ewelina.s@bialystokonline.pl