- Ten odcinek dotyczy linii biegnącej od granicy naszego województwa do stacji Czyżew. Jest to odcinek stosunkowo krótki, ale istotny. Liczy 6,5 km, obejmuje również przebudowę stacji Czyżew - szczegóły podaje wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Inwestycja obejmie przebudowę układu torowego i podtorza, tak, aby dostosować je do możliwości poruszania się pociągów osobowych z prędkością do 200 km/h, a towarowych do 160 km/h. W ramach prac przebudowane będą perony na stacji Czyżew a także elementy informujące o ruchu pociągów itp. W planach jest ponadto budowa przejścia podziemnego, dzięki któremu zapewnione będzie bezpieczne poruszanie się w obrębie stacji. Przebudowany będzie również układ sanitarny. Oprócz tego z przebudową wiążą się modernizacje związane z ruchem trakcyjnym i budowa urządzeń, które mają zelektronizować, zautomatyzować ruch pociągów.
- To już szósta decyzja pozwalająca na budowę. Mam nadzieję, że wyłoniony wykonawca będzie mógł sprawnie rozpocząć inwestycję - mówi Bohdan Paszkowski.
Cały odcinek linii kolejowej Czyżew - Białystok jest podzielony na 10 mniejszych, na każdy z nich wydawane jest odrębne pozwolenie na budowę. Na chwilę obecną do wydania zostały jeszcze 4 pozwolenia, na najdłuższe fragmenty trasy. Urzędnicy wojewody prawdopodobnie wkrótce zakończą procedowanie pozwolenia na odcinek Szepietowo - Łapy. Trzy pozostałe to, jak określił wojewoda, "kwestia najbliższych miesięcy".
Na trasie Rail Balticia pociągi pasażerskie osiągną 200 km/h dopiero, gdy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą bezkolizyjne. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa dwa typy zadań: dotyczące przebudowy układu torowego i stacji (jak to w ramach obecnej decyzji) oraz obejmujące wykonanie obiektów inżynieryjnych nad torami.
ewelina.s@bialystokonline.pl