W Białymstoku wykonano dużą część prac
Na stacji Białystok wsiadający do pociągów podróżni mogą zobaczyć powstające kolejne zadaszenia peronów. Stylizowana wiata zabezpiecza już perony nr 1 i 2, jej następna część jest budowana wraz z nowym peronem nr 3.
Zabetonowana została ostatnia część przejścia podziemnego, gotowe są już szyby wind i ruchomych schodów. W zależności od umiejscowienia schody ruchome będą miały 12 lub 15 metrów długości i 80 centymetrów szerokości. Tunel, schody i windy zapewnią funkcjonalne ciągi komunikacyjne podróżnym, w tym osobom o ograniczonej zdolności poruszania.
- Do tej pory na stacji zbudowano ponad 33 kilometry nowych torów oraz 100 rozjazdów. Przebudowano między innymi tory, na które odstawiane będą pociągi towarowe. Zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu, za budynkiem poczty. Takie rozwiązanie zwiększy możliwości stacji i zapewni dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów regionalnych - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Łapy z częściowo zadaszonymi peronami i dwoma tunelami
Natomiast w Łapach postępuje przebudowa stacji, gdzie powstają dwa nowe, częściowo zadaszone perony – ustawiono już ścianki i widać zarys obu platform. Zaawansowane są budowy dwóch tuneli, które zapewnią wygodne i bezpieczne dojście wszystkim podróżnym. Jeden z nich zastąpił dawną kładkę w pobliżu wieży ciśnień i pozwoli na dostęp do peronów oraz przejście pod terenem kolejowym. Drugi tunel skomunikuje z peronami centrum miasta od strony ul. Sikorskiego.
Postępują też budowy w innych częściach Łap. U zbiegu ulic Długiej i Południowej budowane jest przejście podziemne, które zastąpi starą kładkę i umożliwi dostęp na drugą stronę stacji. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ulicy Nilskiego–Łapińskiego.
Zbudowano rondo od strony ulicy Sikorskiego, przebudowywany jest także układ sąsiadujących ulic. Po zakończeniu prac powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami. W głębi stacji w Łapach prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego, szczególnie istotnego dla prowadzenia ruchu pociągów towarowych.
Bezkolizyjne skrzyżowania na trasie Rail Baltica. Gdzie?
Bezkolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych powstają w różnych lokalizacjach odcinka Czyżew – Białystok. W ostatnim czasie wykonawca przystąpił do budowy trzech przejść w:
- Jabłoni Kościelnej,
- Zdrodach Nowych,
- Trypuciach.
Ruch samochodowy usprawniają kolejno oddawane do użytku wiadukty nad torami – gotowa jest większość spośród 25 zaplanowanych skrzyżowań dwupoziomowych między innymi w Czyżewie, Szepietowie i Łapach oraz prowadzone są procedury odbiorowe.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 miliardy złotych, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 roku; na stacji Łapy i Białystok na 2024 rok. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę".
ewa.reducha@bialystokonline.pl