Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego przekazał, że od 8 listopada od godz. 12.00 do 10 listopada do godz. 15.30 nie będzie możliwości złożenia wniosku o wydanie paszportu - dotyczy to zarówno Oddziału Paszportów w Białymstoku przy ul. Bema 4, jak i zamiejscowych stanowisk pracy ds. paszportowych w Łomży i Suwałkach. W tym okresie nie będzie także możliwości odbioru dokumentów.
"Prosimy o uwzględnienie powyższego w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w urzędzie najpóźniej 8 listopada do godz. 12.00 czasu środkowo-europejskiego. Wznowienie przyjmowania wniosków i wydawania dokumentów nastąpi 14 listopada" - poinformował Podlaski Urząd Wojewódzki.
W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Przerwa w wydawaniu dokumentów wiąże się z wejściem w życie nowej ustawy i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych. Po zmianach będzie można korzystać z uproszczonej procedury wnoszenia o paszport. Zamiast wypełniania papierowych formularzy, wniosek będzie umieszczany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu elektronicznym.
Dzięki nowemu systemowi, obywatele sprawdzą, jakie ich dane są przetwarzane w rejestrze, i skorzystają z usługi powiadomienia o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu. Łatwiej będzie także zgłosić utratę paszportu, bo oprócz zgłoszenia osobistego zainteresowani zrobią to przez rządowe platformy ePUAP lub e-usługę. Zmiany obejmą też paszporty dla dzieci - pobieranie odcisków palców, podpisu oraz wystawienie paszportu na 10 lat będzie możliwe, gdy ukończą 12 lat, a nie jak do tej pory 13 lat.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl