Na II piętrze budynku urzędu miejskiego przy ul. Branickiego 9 w czwartek (31.01) zaczął działać nowy punkt informacyjny. Od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 15.00, każdy będzie mógł uzyskać w nim informacje dotyczące nowego systemu gospodarowania odpadami w naszym mieście.
W godzinach otwarcia punktu mieszkańcy mogą także korzystać z infolinii – 85 741 79 83. Natomiast przez całą dobę jest dostępna strona internetowa www.odpady.bialystok.pl, na której są informacje na temat nowego systemu gospodarowania odpadami. Będzie ona na bieżąco aktualizowana i uzupełniana.
Od 1 lipca za wywóz śmieci płacić będziemy urzędowi miejskiemu. W tej chwili trwają konsultacje ze związkami zawodowymi oraz mieszkańcami dotyczące sposobu naliczania tych opłat. Potrwają one do 5 lutego. Potem zostaną przeprowadzone rozmowy z radnymi i już na sesji 25 lutego stanie projekt uchwały, ustalającej ich wysokość.
W tej chwili są 4 pomysły na "opłatę śmieciową":
- zryczałtowana, od gospodarstwa - około 40 zł;
- rozróżniająca 4 typy gospodarstw: 1-osobowe - 23 zł, 2-osobowe – 39 zł, 3-osobowe - 49 zł i większe - 59 zł;
- rozróżniająca 2 typy gospodarstw: 1-osobowe - 24 zł i większe - 48 zł;
- zależna od powierzchni mieszkania: do 40 m2 - 29 zł, powyżej 40 do 80 m2 – 42 zł i powyżej 80 m2 – 55 zł.
Wszystkie wymienione opłaty wzrosłyby o około 50% jeśli zadeklarujemy, że nie będziemy segregować śmieci.
- Zostanie wybrana jedna metoda, która będzie zadowalała wszystkich, ale nie na 100 procent - zapowiedział wiceprezydent Aleksander Sosna.
Oprócz tego zostanie uchwalony przez radnych regulamin utrzymania porządku i czystości w mieście. Miesiąc później ustalą wzór formularza, na którym zadeklarujemy, czy będziemy segregować odpady. Deklaracje - właśnie w punkcie przy ul. Branickiego 9 - zaczniemy składać prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia.
- Gdy będzie okres składania deklaracji, będą dodatkowe punkty, czynne także w godzinach popołudniowych - zapewnił Karol Świetlicki ze spółki Lech.
ewelina.s@bialystokonline.pl