Murale stają się coraz bardziej rozpoznawalną częścią krajobrazu Białegostoku. Ostatnio powstaje ich bardzo dużo i cieszą się one niemałą popularnością. Wystarczy wspomnieć choćby o tym najnowszym, który powstał na budynku dawnego rektoratu Uniwersytetu w Białymstoku z inicjatywy organizatorów festiwalu Up To Date – czyli o sławnym "Wyślij pocztówkę do babci". Głośno było też choćby o malunku z podobizną Zenona Martyniuka, który znajduje się przy ul. Hallera. Najsłynniejszym jest oczywiście "Dziewczynka z konewką", która rozsławiła Białystok na cały świat.
Miasto postanowiło wykorzystać to, że Białystok zyskał przez ostatnie lata nową charakterystyczną cechę i przekuć to w sukces marketingowo-turystyczny. Dlatego też zlecono stworzenie szlaku białostockich murali. Dopiero niedawno ogłoszono przetarg na to, kto zajmie się przygotowaniem tego przedsięwzięcia. Dokładna nazwa zadania to: "Opracowanie i wytyczenie szlaku białostockich murali wraz z przygotowaniem mapy turystycznej - przewodnika, jego druk i dostawa oraz przygotowanie materiałów niezbędnych do stworzenia witryny internetowej".
Zakłada ono, że wykonawca, który wygra przetarg, będzie musiał opracować listę murali z uwzględnieniem wszystkich wielkoformatowych malowideł, a jest ich około 40 - wraz opisem, informacjami o dacie powstania oraz autorze. Poza tym do wytyczenia będą 3 trasy turystyczne umożliwiające ich zwiedzanie środkami komunikacji – piesza, rowerowa czy autobusowa. Do tego ma powstać wspomniana strona internetowa oraz mapka, na której murale oraz szlaki będą widoczne.
Czas na składanie ofert chętni mają do 10 lipca. Na wykonanie zadania czas będzie do 17 września.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl